Географія 6 клас

19.01.2021 р. (Увага для консультацій до уроку скористайся з 09.25-10.10 години! Google Meet за посиланням -https://meet.google.com/bvp-ixke-rde

Тема: Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість вітру, їх визначення сучасними приладами й візуально. Утворення бризу.

- Опрацюйте презентацію , запишіть нові терміни та поняття.
- Виконайте письмо в зошиті завдання на слайді 27!

- Перегляньте відео "Підготовка до ЗНО з географії: Класифікація вітрів та утворення ураганів / ZNOUA"


18.01.2021р. Увага!!! урок відбудеться о 13.25-14.00 годині в Google Meet за посиланням -https://meet.google.com/bvp-ixke-rde

Тема: Атмосферний тиск: причини і наслідки його зміни в тропосфері. Вимірювання атмосферного тиску.

- Опрацюйте презентацію до урока та виконайте географічний практикум на слайді18!
-  У підручнику параграф 30, випишіть основні поняття.

12.01.2021р. Тема уроку: Теплові пояси Землі. Практичне значення вимірювання температури повітря.

- Опрацюйте презентацію до урока та виконайте географічний практикум на слайдах 39-42!
-  Теоретичний матеріал , випишіть основні поняття.

Усі процеси в атмосфері відбуваються з участю сонячної енергії, але не всі ділянки земної поверхні отримують однакову її кількість.

Чинники, від яких залежить кількість сонячної радіації:

  • Кут падіння сонячних променів: найбільша кількість сонячних променів над екватором, найменша — за Полярним колом. Так, на екваторі кут падіння сонячних променів сягає 90У березні і вересні (у дні весняного та осіннього рівнодення) і є дуже великим у грудні та червні (у дні зимового і літнього сонцестояння). Тропіки - це лінії  на картах, глобусі. Паралелі, віддалені від екватора на північ і на південь на 23°27‘, які показують на місцевості де Сонце в дні літнього сонцестояння.(21-22 червня) перебуває у зеніті над Північним тропіком,  а в день зимового сонцестояння (21-22 грудня) над Південним тропіком.

  • Прозорість атмосфери: хмари, пил, смог, дим зменшують кількість сонячної радіації, що надходить до Землі.

  • Тривалість світового дня: влітку до районів поблизу полюсів надходить значна кількість сонячної радіації.

  • Абсолютна висота місцевості: гірські вершини отримують більше сонячної радіації, ніж рівнинні поверхні.

  • Характер земної поверхні: величина альбедо, рельєф місцевості, океанічні течії. Наприклад, ліс, пісок, розораний вологий темний ґрунт поглинають більше енергії Сонця і тому нагріваються швидше. Натомість світлі території, вкриті снігом чи льодом, майже не нагріваються, оскільки більша частина енергії, що надійшла від Сонця, миттєво відбивається назад в атмосферу. Вода нагрівається повільніше, але й повільніше віддає поглинуту енергію.

  • Відстань від Землі до Сонця: у січні Земля розташована найближче до Сонця і отримує більшу кількість сонячної енергії, на найбільшій відстані — в липні.

Визначення -  Тепловi пояси — умовнi глобальнi областi Землi, що видiляються за ознакою розподiлу середньорiчних температур повiтря.

Виділення теплових поясів обумовлено нерівномірним розподілом сонячного тепла по кулястій поверхні Землі. Межі теплових поясів проходять за умовними лініями — тропіками та полярними колами.

Визначення -  Тропiки (Пiвнiчний та Пiвденний) — паралелi, що вiддаленi на 230 27י пн.ш. і пд. ш. на пiвнiч i на пiвдень вiд екватора. Полярнi кола (Пiвнiчне та Пiвденне) — паралелi в Пiвнiчнiй i Пiвденнiй пiвкулях з широтою 660 30י пн.ш. і пд. ш.

Існують спеціальні географічні карти, які показують річний розподіл температури повітря на Землі. На них температуру повітря позначають або точками, поряд з якими стоїть її числове значення, або спеціальними лініями, які з’єднують точки з однаковою температурою, – ізотермами. Червоними лініями позначають температуру найтеплішого місяця року, яким у Північній півкулі є липень. Чорними або синіми лініями позначають температуру січня – найхолоднішого місяця у Північній півкулі.

Розрізняють чотири типи річного розподілу температури: екваторіальний, тропічний, помірний і полярний. За особливостями річного розподілу температури повітря на Землі виділяють сім теплових поясів, межами яких є ізотерми: жаркий, два помірних, два холодних і два пояси вічного холоду.


Жаркий розташований з обох боків від екватора між Північним і Південним тропіками. Земна поверхня отримує багато сонячного тепла й добре нагрівається завдяки тому, що сонячні промені падають прямо або під великим кутом. Середньорічні температури: +20+20....

Помірні (Північний і Південний) розташовані між тропіками та полярним колом в обох півкулях. Висота Сонця над горизонтом змінюється залежно від пори року, що зумовлює велику амплітуду коливань температури й зміну пір року. Середньорічні температури:....

Холодні (Північний і Південний) розташовані за полярними колами в обох півкулях. Кут падіння сонячних променів мінімальний, частину променів відбивають льодовий і сніговий покрив, тому на території цих поясів дуже холодно. Середньорічні температури: нижче за .

Пояси вічного холоду (Північний і Південний) розташовані навколо полюсів і оточені ізотермою менше  найтеплішого місяця в обох півкулях.


11.01.2021 р. Тема: Добовий і річний хід температури повітря, причини його  коливання. Кліматична карта.  

- Опрацюйте презентацію до урока, випишіть основні поняття.
- Виконайте задачі!!!.
Задача 1. Визначте температуру повітря на висоті 2061 м, якщо біля підніжжя вона становить 16 градусів.

Задача 2.Січнева температура повітря на вершині гори у середньому дорівнює -4°С, а біля її підніжжя на висоті 400м над рівнем моря +2°С. Визначити абсолютну висоту гори.

-Перегляньте відео до уроку:

Один день із життя гідрометеоролога. Як у Полтаві прогнозують погоду

Перевірка засвоєних знань

Знайди помилку
 Температура повітря в першу чергу залежить від кута падіння сонячних променів на земну поверхню. Тривалість світлового дня не впливає на температуру повітря. Графік добового ходу температур показує, що максимальних значень температура досягає опівдні, а мінімальних опівночі. Температура повітря впливає на живі організми і процеси, що відбуваються у природі. Щоб розрахувати середню добову температуру, потрібно скласти всі її показники, зареєстровані протягом року, і поділити  на кількість спостережень. Найтепліший місяць в Україні - червень, найхолодніший – січень.

24.11.2020 р. Тема: Внутрішня будова Землі.

23.11.2020 р. Тема:Узагальнення знань. Тестування з розділу «Земля на плані та карті».
Код доступу 9493389  Використай цей код, відкривши посилання

22.09.2020 р. Тема 1. Орієнтування на місцевості. Способи орієнтування на місцевості. Визначення напрямків на місцевості. 

Розділ 2. Земля на плані та карті

У цьому розділі ви ознайомитеся з:

  • різними способами зображення земної поверхні;
  • друкованими й електронними картами, планами;
  • лініями градусної сітки.

навчитеся:

  • орієнтуватися на місцевості;
  • користуватися числовим, лінійним та іменованим масштабами карт;
  • визначати напрямок і сторони горизонту, користуватися умовними знаками;
  • вимірювати відстані на плані й карті за допомогою масштабу;
  • визначати географічні координати різноманітних об’єктів, розв’язувати географічні задачі.

Орієнтування на місцевості





  • Пригадайте, як можна зорієнтуватися в лісі.

Що означає — зорієнтуватися на місцевості? Уміння орієнтуватися, тобто знаходити напрямки й шляхи на місцевості, визначати географічне положення щодо сторін горизонту — усе це необхідне як у повсякденному житті, так і в багатьох професіях.

Саме слово орієнтування походить від латинського слова орієнс, яке в перекладі означає «схід». Стародавні народи Середземномор’я за основний напрямок уважали схід. Так і виникло слово орієнтування.

Визначення напрямків словами ліворуч, праворуч, уперед, назад неточне й у географії не застосовується. Наприклад, якщо ви ходите до школи однією вулицею, то по дорозі певні об’єкти будуть ліворуч від вас, а повертаючись із школи, ті самі об’єкти ви побачите праворуч. Якщо ж напрямок на ці об’єкти визначаємо за сторонами горизонту, то в обох випадках він матиме однакове позначення. І навіть коли для визначення напрямків використовуємо сторони горизонту, потрібно пам’ятати про відносність слів на заході, на сході, на південь, на північ. Наприклад, Київ щодо Львова знаходиться на сході, а щодо Харкова — на заході.

Отже, зорієнтуватися на місцевості — це значить визначити своє місцеперебування щодо сторін горизонту.

  • Пригадайте, що таке горизонт.

Горизонт. Видиму частину земної поверхні у вигляді кола, на яке нібито спирається небосхил, називають горизонтом (мал. 18). Лінію злиття небосхилу й горизонту називають лінією горизонту. Ви вже вивчали основні й проміжні сторони горизонту. Пригадайте їх. Основні сторони горизонту — північ, південь, захід, схід. Проміжними сторонами горизонту є: північний схід, південний схід, південний захід, північний захід (мал. 19).

Мал. 18. Горизонт

Мал. 19. Основні й проміжні сторони горизонту

Способи орієнтування на місцевості. Орієнтуватися на місцевості можна за допомогою багатьох способів. Спочатку потрібно визначити хоча б одну сторону горизонту. Найзручніше це зробити за допомогою компаса. Цей прилад не завжди буває під рукою, а в давні часи люди взагалі про нього не знали. Тому першими й досить точними орієнтирами для визначення сторін горизонту були Сонце й зорі. Пригадайте походження слова орієнтування. Справді, колись сторони горизонту визначали за сходом Сонця. Однак протягом року розміщення точки сходу Сонця змінюється, і точно на сході вона буває лише в дні весняного й осіннього рівнодення, тому від такого орієнтира відмовилися. Новим і найточнішим орієнтиром стала полуденна лінія. Вона збігається з напрямком тіні, яка опівдні падає від вертикальних предметів. Цей напрямок збігається з меридіаном, який проходить через точку спостереження, а отже, показує напрямок «північ-південь». Для точнішого визначення напрямку «північ-півдєнь» користуються гномоном.

  • Пригадайте, що таке гномон. Що ним вимірюють?

Сонце й годинник (із циферблатом) також можуть допомогти визначити сторони горизонту (мал. 20). Якщо спрямувати годинну стрілку на Сонце, а кут, який утворився між нею й цифрою 1, поділити навпіл, то лінія поділу буде напрямком «північ-південь». Зрозуміло, що південь буде з того боку, де буде Сонце або де воно було в середині дня. До полудня ділять кут ліворуч від цифри 1, а після полудня — праворуч.

У нічний час орієнтирами стають зорі, сузір’я, Місяць. Вивчаючи природознавство, ви навчилися визначати сторони горизонту за допомогою небесних світил.

  • Пригадайте, як зорієнтуватися за Полярною зорею.

Мал. 20. Спосіб орієнтування на місцевості

Орієнтуватися на місцевості можна також за місцевими ознаками. У цьому випадку потрібні спостережливість і знання певних особливостей об’єктів природи. Так, дерева, що ростуть окремо від інших, мають більше гілок й густіше листя з південного боку, де більше сонячного світла. Кора берези біліша з південного боку. Восени плоди на кущах і деревах швидше дозрівають із південного боку.

Надійним орієнтиром є мурашник. Його південний схил пологіший за північний, частіше мурахи будують його з південного боку дерев.

Пеньок теж допоможе вам визначити сторони горизонту. Річні кільця на зрізі з південного боку товстіші, а з північного — тонші.

Великі камені-валуни з північного боку часто вкриті мохом і лишайниками, бо на затіненому боці більше вологи.

У географічній літературі описано багато природних орієнтирів. Проте потрібно пам’ятати, що вони не є абсолютно точними, і для надійності потрібно використовувати відразу кілька місцевих ознак. Свої особливості є в орієнтуванні на морях та океанах.

Найкраще орієнтуватися на місцевості за компасом (мал. 21).

Навколо Землі існує постійне магнітне поле. За напрямками силових ліній земна куля подібна до магніта з віссю, яка спрямована приблизно з півночі на південь. Усі магнітні лінії сходяться біля полюсів у точки, які називають магнітними полюсами. Намагнічена стрілка в межах магнітного поля встановлюється вздовж силових ліній, указуючи своїми кінцями на північний і південний магнітні полюси. Цю властивість намагніченої стрілки використовують для визначення напрямків під час орієнтування на місцевості. Біля Північного географічного полюса знаходиться північний магнітний полюс, а біля Південного географічного — південний магнітний полюс. Проте треба пам’ятати, що магнітні полюси Землі не збігаються з її географічними полюсами, отже, для точних вимірювань потрібні додаткові математичні розрахунки.

Мал. 21. Компас

Визначаючи сторони горизонту за компасом, його насамперед треба встановити горизонтально, щоб намагнічена стрілка вільно рухалася. Наступним кроком у роботі з компасом є його орієнтація. Запам'ятайте: північний кінець стрілки (інколи його фарбують синім кольором) має чітко вказувати на позначку «Північ» (0° або 360°). Лише таке положення стрілки підтверджує готовність компаса до роботи, до визначення сторін горизонту.

ПОВТОРИМО ГОЛОВНЕ

  • Зорієнтуватися на місцевості — це значить визначити своє місцеперебування щодо сторін горизонту.
  • Орієнтуватися на місцевості можна за природними об’єктами (Сонце, зорі, місцеві предмети), за допомогою компаса, годинника, засобів космічного зв’язку.

Ключові терміни і поняття

Орієнтування, горизонт, лінія горизонту, сторони горизонту, компас, магнітні полюси.

Запитання та завдання

  • 1. Що означає зорієнтуватися на місцевості?
  • 2. Назвіть основні й проміжні сторони горизонту.
  • 3. Визначте якомога більше способів орієнтування на місцевості.
  • 4. Опишіть способи орієнтування за допомогою місцевих ознак.
  • 5. Розкажіть про будову й роботу компаса.

Визначте сторони горизонту за допомогою компаса або годинника з циферблатом.

СКАРБНИЧКА ДОСЛІДНИКА

З розвитком мореплавства з'явилася необхідність у приладі, що допомагав би орієнтуватися під час подорожі по морях і океанах. Багато людей у різних країнах стали думати про створення такого приладу, і, нарешті, з'явився компас.

Ім'я винахідника компаса до нас не дійшло. Однак є відомості про те, що компас винайшли в Китаї, приблизно за 200 років до н. е.

Приблизно 800 років тому компасом користувались арабські моряки. Компас у них був подібний до рибки. Намагнічену залізну рибку опускали у воду, і вона щоразу незмінно поверталася головою на північ.

В Європі в той час компаса ще не знали. Уперше про нього почули венеціанські купці, які й привезли його в Італію, а звідти — в Іспанію, Португалію та Англію, а потім і в інші європейські країни. Це було у XII ст.

Прилад намагалися встановити на кожному кораблі, змінили і його форму. Компас став подібним до жаби. А на початку XIV ст. він набув форму сучасного компаса. Його почали робити із стрілкою, що обертається на гострій голці. Компас став незамінним приладом не тільки для мореплавців, а й для сухопутних мандрівників.

Компас — один із найстародавніших винаходів. Він і донині вражає простотою та мудрістю.



21.09.2020 р. Тема: Узагальнення знань з тем "Вступ. Розвиток географічних знань про землю".
Код доступу 4203077
 Використати цей код, відкривши посилання join.naurok.ua


15.09.2020 р. Тема: Сучасні географічні дослідження.

Що нині досліджують географи. Більш як 5 тис. років триває пізнання Землі. Люди проникли в глибини океанів, піднялися на найвищі гори, здолали найсуворіші пустелі. Вони освоїли космічний простір. На карті вже не залишилося “білих плям”. Географію почали вивчати в школах і університетах. Світ став однаковим в уявленні різних народів, тобто сформувався загальний погляд на Землю. У цьому – головний результат усіх попередніх пізнань нашої планети. Може скластися думка, що географам уже все відомо.

Так, час відкриття нових земель пройшов. Проте ще не всі таємниці Землі розгадано. У сучасну добу (з другої половини ХХ ст.) географи не тільки пізнають закони природи, а й думають про її перетворення для користі людей без шкоди самій природи. Вони приступили до пояснення зв’язків між явищами і процесами. Географія з описової науки перетворилася на пояснювальну.

У наш час вчені досліджують суходіл, океани, атмосферу. Роботи проводяться на наукових станціях, в експедиціях, космосі за допомогою складних сучасних приладів.

Людина і природа. З ХХ ст. розмах господарської діяльності людей так зріс, що став відчутним на всій Землі. Її материки оперезані залізницями і автошляхами, прорізані каналами. Використання природних багатств стало дуже швидким і у величезних розмірах. Крокуючи планетою, людина часто залишає неприємні сліди: вирубані ліси, виснажені ґрунти, отруєні річки, забруднене повітря. Натомість умови життя людини стають несприятливими, а іноді й шкідливими для здоров’я.

Тому нині першочерговим завданням географії є завбачення змін у природі внаслідок різнорідного втручання в неї людей. Географи мають виробити вказівки правильного, розумного використання природи та її охорони.

Дослідження Світового океану. Водні простори досліджують наукові експедиції. Їх учасники відкрили раніше невідомі підводні гірські хребти, острови і глибоководні западини. У 1957 р. експедиція на кораблі „Витязь” у Тихому океані виявила найглибшу океанічну западину – Маріанський жолоб (11 022 м). Згодом швейцарець Жан Пікар і американець Дональд Уош опустилися в батискафі на дно цієї западини.

Цінні відомості про течії в Північному Льодовитому океані дають дрейфуючі (ті, що переміщуються). Такі станції влаштовані на величезних крижинах. Разом з нею вони повільно пливуть за вітром або течією без будь-якого двигуна. Дрейфуючі станції обладнані спеціальними приладами для спостережень.

Відомий дослідник морських глибин француз Жак-Ів Кусто значну частину свого життя провів під водою, вивчаючи живий світ морів і океанів.

Нині багато країн світу досліджують океани з метою використання їх багатств. Що ж за скарби приховує вода? Перш за все, це – нафта і природний газ, залізні й марганцеві руди. Родовища цих корисних копалин відкрито в багатьох морях.

Дослідження атмосфери. Господарська діяльність і життя людини багато в чому залежать від стану повітряної оболонки нашої планети – атмосфери. Для спостереження за її станом у багатьох місцях на земній кулі розташовані метеорологічні станції. Спираючись на їх дані, завбачують погоду. Особливо важливо передбачувати такі несприятливі для людини явища, як грози, випадіння граду, буревії. Це дає змогу хоч якоюсь мірою захиститися від них.

Важливими в наш час є дослідження атмосфери для попередження її забруднення. Забруднене викидами підприємств і транспорту повітря дуже шкідливе для здоров’я.

Дослідження в Антарктиді. Регулярні дослідження в Антарктиді проводяться з 1956 р. На материку і прилеглих островах різні країни світу обладнали науково-дослідні станції. На одній з них – станції “Академік Вернадський” – з 1996 р. проводить дослідження й Україна.

У зв’язку з вивченням Антарктиди була підписана міжнародна угода, згідно з якою на цьому материку заборонено будь-яку господарську діяльність та розміщення військових баз. Тому Антарктиду називають материком учених.

Мал. Українська наукова станція "Академік Вернадський" в Антарктиді

 

Мал. Дослідження Антарктиди

Дослідження Землі з космосу. У 1957 р. земляни запустили в космос перший штучний супутник Землі, а згодом і корабель з першою людиною на борту. Відтоді почалася космічна ера у вивченні земної кулі. Україна також є космічною державою. Вона здійснила запуск двох космічних апаратів. У 1997 р. громадянин України Леонід Каденюк здійснив політ у космос у складі міжнародного екіпажу американського космічного корабля “Колумбія”.

Мал. Леонід Каденюк

Космічні апарати, що досліджують Землю, обладнанні спеціальними приладами для фотографування, за допомогою яких отримують космічні знімки. Аналізуючи їх, люди можуть відразу окинути оком величезні простори Землі. З висоти стало видно найбільші риси будови нашої планети. З поверхні ж їх просто неможливо розрізнити. З космосу вдалося зазирнути у важкодоступні куточки Землі: високогір’я, полярні райони, простори океанів, ліси і пустелі. Космічні апарати використовують для спостереження за стихійними явищами: виверженням вулканів, розливами річок, сходженнями снігових лавин, буревіями. Знімки швидко і головне безпечно передають відомості про район стихійного лиха. Метеорологічні супутники «оглядають» Землю і визначають характер хмарності, поширення снігового покриву. Космічні знімки допомагають завбачувати погоду, знаходити родовища корисних копалин, визначати розміри забруднень земної поверхні. Немає ніякого сумніву, що ми стоїмо на порозі нової доби великих відкриттів: космічного простору і разом з ним своєї планети.

     

Мал. Зйомка поверхні Землі

космічним апаратом

Мал. Універсальна орбітальна станція, створена вітчизняними

ВО ‘‘Південмаш‘‘ та КБ ‘‘Південне‘‘

 

Мал. Космічний знімок Центральної частини Києва

 

Дослідження українських учених. У ХХ ст. в Україні працювали відомі вчені-географи. З їх іменами пов’язане становлення української географії.

Павло Тутковський досліджував природу України і написав праці з геології і ландшафтознавства. Велику увагу він приділяв краєзнавству. Степан Рудницький вивчав природні особливості нашої країни. Учений заклав основи політичної географії України. У 1918 р. Рудницький склав першу настінну карту України та написав підручники для дітей “Україна – наш рідний край”.

Костянтин Воблий – український економіко-географ. Він вивчав природні ресурси і склав детальну характеристику господарства України. Каленик Геренчук досліджував рельєф і ландшафти. Численні його праці присвячені проблемам охорони природи.

У наш час географічні дослідження України здійснюють вчені, які працюють в Інституті географії Національної академії наук України та в університетах.

Міжнародні дослідження Землі. Своїми величезними успіхами в новітню добу географія завдячує міжнародному співробітництву. Особливо це стосується досліджень Світового океану, Антарктиди, космосу.

Так, у 1957–1958 рр. вчені всього світу об’єднали зусилля у вивченні Землі та навколоземного простору. Цей рік дістав назву Міжнародного геофізичного року. Протягом цього періоду Радянським Союзом було запущено перший штучний супутник Землі, з’явилися дослідницькі геофізичні ракети у США, Австралії, Канаді, Франції, Японії. З появою ознак забруднення Землі об’єднання зусиль учених стає ще необхіднішим. Спільно географи різних країн продовжують досліджувати Землю.

Запитання і завдання, дайте письмово відповідь на три вами обраних питання!

1. Що вивчають сучасні географи?

2. Чому загострюються відносини людини і природи?

3. Чому важливо досліджувати Світовий океан?

4. Обґрунтуйте необхідність вивчення стану атмосфери.

5. Які дослідження проводяться в Антарктиді?

6. Як допомагають космічні знімки вивчати Землю?

7. Розкажіть про географічні дослідження відомих українських учених.

Виконайте вправу "Найвідоміші мандрівники та дослідники"

14.09.2020 р. Урок №4. Тема: Відкриття нових земель та навколосвітні подорожі.
Ми з вами починаємо вивчати одну з найдавніших наук про Землю — географію. На уроках географії вам доведеться стати і першовідкривачами невідомих земель, і дослідниками, і опуститися, за прикладом героїв Жуля Верна, до надр Землі, і зануритися у Світовий океан, ви навчитеся читати географічні карти. На уроках географії ми будемо вивчати природні процеси та їх причини. Для вивчення курсу  географії  у 6-му класі вам потрібні будуть такі речі:
1. Підручник.
2. Робочий зошит.
3. Атлас, контурні карти
4. Ручка, олівець, лінійка, гумка

Протягом року буде кілька досліджень та практичних робіт, протягом яких ви власноруч виконуватимете багато практичних завдань , проводити дослідження.

А тепер повторимо те, що раніше вивчали. Вам потрібно дати письмово в зошиті в стовчик  відповіді на питання!

Запитання:

1. Хто із вченних довів, що Земля має форму кулі... 

2. Південний материк було позначено на карті. 

3. Назвати античних учених, у творах яких згадується Україна... 

4. Яким вченним античних часів було створено сонячний годинник ученим…….   

5. Якого вченного називають «Батьком географії»….. 

6. Хто створив перший глобус ? В якому році? 

7. «Земля — це величезна гора, яка нагадує перекинуту чашу, де суходіл з усіх боків омивається водою»…….

!!!Опрацюйте презентацію! В презентації заповніть таблицю!

Домашнє завдання.

1. Опрацювати відповідний текст підручника.

2. Знайти у великому атласі світу географічні об’єкти, які названі на честь видатного мандрівника, дослідника і науковця Дж. Кука, підписати їх на контурній карті.

Місця, названі на честь відомих мандрівників










Дорогі діти, дякую за співпрацю. Ми з вами пройшли тернисту дорогу дистанційного навчання. Дякую за вашу активність, за хороші знання. На завершення курсу географії 6 класу, я пропоную вам гру "Перший мільйон" Маю надію, що ви справжні мільйонери, адже здобули міцні знання, а це також велике багатство. Знання здобуті на уроках пригодяться вам у житті. Ну що ж вирушайте на здобуття свого "першого мільйона".
Урок №69.Тема. Планета Земля.
Вправа "Перший мільйон"


Вправа "Знайди слова в тексті "Планета Земля"




Урок №68. Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі, властивості, закономірності розвитку.
1. Опрацюйте параграф підручника 54,  перегляньте  відео за посиланням.
2. Випишіть у зошит поняття «географічна оболонка».
3. Користуючись малюнком , визначте межі географічної оболонки і доповніть речення:
Верхня межа географічної оболонки знаходиться в …, на висоті … км, а нижня – в … на глибині … км.  Оболонку … включає повністю. Отже, товщина географічної оболонки складає приблизно … км. 
4. Прийом «Практичність теорії».
Проаналізуйте, яку географічну закономірність описано у поданому нижче тексті:
Чарльз Дарвін якось сказав, що завдяки кішкам в Англії ще не перевелися баранячі котлети.
Виявляється, що миші знищують гнізда джмелів, які є єдиними запилювачами червоної конюшини. А червона конюшина – найцінніший корм для овець. А що ж кішки?    
5. Прийом «Географічний крос».
Доповніть речення.
1) Найбільший природний комплекс Землі це –… .
2) Географічна оболонка охоплює нижню частину … , верхню частину …  і всю …  .
3) Географічна оболонка завтовшки … км .
4) Їй властива ціла низка закономірностей. Це – … , … , …  .
5) Цілісність забезпечують кругообіги … та … .
6) Періодичність і повторюваність явищ у часі це   – … .
7) Кожний природний комплекс створений із взаємопов’язаних природних компонентів: …, …, ….
8) Зміна одного з природних компонентів у природному комплексі спричиняє зміну …  … … .
9) Природні комплекси бувають …
10) Закономірна зміна природних комплексів від екватора до полюсів це – … … , а від підніжжя до вершин це – … … .
6. У вільну хвилинку. Прийом «Граючись, навчаюсь».
Перевірте свої знання за посиланнями:
Посилання 1
Посилання 2 
Урок№67. Контрольна робота за ІІ семестр.
Домашнє завдання активне
Завдання необхідно виконати до  25 травня 17:00
Код доступу 640577  використайте цей код, відкривши посилання
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=640577

Урок№ 65-66. Тема: Найбільші за площею та чисельністю населення держави світу на політичній карті. Практична робота 8. Позначення на контурній карті кордонів найбільших держав та їх столиць.
Держави світу
Держави світу. На певному історичному етапі розвитку людства почали виникати держави. Це були об’єднання людей, які проживали на спільній території, говорили переважно однією мовою, мали спільні господарські інтереси, хотіли захистити цю територію від ворогів. Кожна сучасна людина — громадянин певної держави (країни). Більшість держав утворилися за національною ознакою. Тому в Англії проживають англійці, у Німеччині — німці, у Китаї — китайці, у Японії — японці, в Естонії — естонці, у Польщі — поляки, в Україні — українці.
На земній кулі нині налічують понад 240 держав. Усі вони відрізняються площею, кількістю населення, особливостями географічного положення, рівнем розвитку господарства тощо. Кожна держава має свої кордони, столицю, закони, державні символи: герб, прапор, гімн.
Майже половина держав у світі — однонаціональні. У Японії, Швеції, Німеччині, Фінляндії, Польщі понад 90 % жителів належать до
народу, ім’ям якого названа ця держава. Проте у світі є й багатонаціональні держави: США, Росія, Індія, Нігерія, Канада та ін. В Європі налічується 49 держав, в Азії — 50, Північній Америці — 38, Південній Америці — 15, Африці — 61, Австралії та Океанії — 33.
Політична карта світу. Карта, на якій показано певним кольором держави земної кулі, їх кордони, столиці, найбільші міста, транспортні магістралі, називається політичною. Наприклад, нашу державу Україну на карті Європи (мал. 146) зафарбовано рожевим кольором, сірим проведено кордони, позначено пунсо-номі столицю — м. Київ. Сусідами нашої країни з півночі є Білорусь, зі сходу — Росія, із заходу — Польща, Словаччина, Угорщина, Молдова, Румунія. Південну частину України омивають води Чорного й Азовського морів.
Найбільшими за площею є Росія (17,075 млн км2), Канада (9,970 млн км2), Китай, СІЛА, Бразилія, Австралія, Індія.
Території невеликих за площею держав на політичних картах позначають цифрами. Під картою внизу (у легенді) цифри розшифровано — поряд із цифрою написано назву держави та її столицю. Наприклад, в атласі цифрою 1 позначено державу Естонію. Найменшою за площею державою світу є держава-місто Ватикан — 0,44 км2.
На сьогодні найчисельнішою країною світу є Китай: його населення становить 1 млрд 300 млн чоловік. За Китаєм ідуть Індія, СІЛА, Індонезія та Бразилія.
• Знайдіть на політичній карті Індію, США, Індонезію та Бразилію.
За прогнозами вчених, населення Землі перестане збільшуватися до XXII ст. і становитиме приблизно 10-12 млрд чоловік.
Практична робота 8
Позначення на контурній карті кордонів найбільших - держав і їх столиць. 
1. Знайдіть на політичній карті Україну. Вона розташована в Центральній Європі. Обраним кольором позначте (зафарбуйте чи заштрихуйте) її територію, підпишіть назву столиці нашої держави (м. Київ), обведіть кордони, підпишіть назви країн-сусідів (Білорусь, Росія, Польща, Словаччина, Угорщина, Молдова та Румунія).
2. Позначте на контурній карті європейські країни: Німеччину (столиця м. Берлін), Францію (столиця м. Париж), Італію (столиця м. Рим), Іспанію (столиця м. Мадрид), Велику Британію (столиця м. Лондон), Росію (столиця м. Москва).
3. На території Азії позначте Китай (столиця м. Пекін), Індію (столиця м. Делі), Японію (столиця м. Токіо), Індонезію (столиця м. Джакарта), Монголію (столиця м. Улан-Батор).
4. На материку Австралія знаходиться держава з однойменною назвою. Підпишіть її столицю (м. Канберра).
5. У Північній Америці позначте Канаду (столиця м. Оттава), СІЛА (столиця м. Вашингтон), Мексику (столиця м. Мехіко).
6. У Південній Америці позначте Бразилію (столиця м. Бразиліа), Аргентину (столиця м. Буенос-Айрес), Чилі (столиця м. Сантьяго).
7. В Африці позначте Єгипет (столиця м. Каїр), ПАР (столиця м. Преторія), Ефіопію (столиця м. Аддис-Абеба).
Повторимо головне
Держава — це територія з певними кордонами, населенням і політичною владою. У світі налічується понад 240 держав. Кожна з них позначена на політичній карті світу. Більшість держав утворилася за національною ознакою. За територією й кількістю жителів є держави одно- й багатонаціональні, великі та малі. Найбільшими державами світу є США, Китай, Індія, Росія.
Географічне положення країн можна простежити за політичною картою світу. Україна знаходиться в центрі Європи. її сусідами є Росія, Білорусь, Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія, Молдова.
Запитання та завдання
1. Доведіть необхідність існування держав у сучасному світі.
2. Знайдіть на політичній карті Європи Україну, назвіть країни, з якими вона межує.
3. Знайдіть на карті державу-місто Ватикан. Підготуйте розповідь-презентацію про цю країну.
Знайдіть на карті п’ять найбільших за площею держав світу й позначте їх на контурній карті. Підпишіть їх столиці.
Знайдіть на карті Україну. Позначте її на контурній карті. Підпишіть столицю. 
Дослідіть ваш населений пункт за планом:
— географічне положення населеного пункту (у якій частині України, області, адміністративному районі знаходиться населений пункт);
— природні об’єкти (низовини, височини, гори, річки, озера, водосховища, що знаходяться в межах вашого населеного пункту);
— коротка історія виникнення населеного пункту;
— до якого типу поселень належить (обласний центр, районний центр, місто, село) ваш населений пункт;
— які типи житла переважають;
— традиційні промисли місцевого населення;
— традиції та обряди мешканців краю;
— видатні люди, які народилися чи проживають у вашому населеному пункті. 
Скарбничка дослідника
Без обліку населення не може існувати жодна держава. Рахувати людей почали здавна. Різні форми обліку застосовувалися в Стародавніх Греції та Єгипті, Вавилоні, Месопотамії, Римі, Китаї, Японії. Метою такого обліку було збирання інформації про чоловіче населення держави. У Стародавньому Римі облік населення називали цензами (мал. 147).
Під час татарської навали на Русі обліковували людей і будинки («дими»), пізніше (XIV—XVI ст.) вели облік об’єктів оподаткування в так званих писарських книгах. У XVII ст. одиницею оподаткування стає господарство (подвір’я), і тому облік населення почали називати подвірними переписами. За часів Петра І складали списки душ чоловічої статі, які протягом трьох років підлягали перевірці — ревізії.
Запорозькі козаки вели облік членів війська за списком, тобто за реєстром.
ЗХІХст. європейські країни регулярно проводять переписи населення. У країнах Азії, Африки, Латинської Америки переписи населення почали проводити лише у XX ст.
На підставі проведених переписів прогнозують чисельність населення. За рекомендаціями ООН переписи населення в країнах потрібно проводити регулярно й не рідше як один раз на 10 років, по можливості в роки, що закінчуються на «0» (нуль) чи близько біля них.

Урок 64-65. Тема: Кількість населення Землі. Розселення населення на Землі. Найбільш заселені території земної кулі. Людські раси. Дослідження М.М. Миклухо-Маклая. Найчисленніші народи світу.
Виконайте наступні завдання:
1. Опрацюйте підручник параграф 53.
2. Опрацюйте презентацію, заповніть таблицю на слайді 7 та 10-11.
3. Виконайте завдання № 7-8 в кінці параграфу стор. 221.


Урок 62-63. Тема. Природні зони Землі. Особливості природних зон екваторіальних, тропічних, помірних та полярних широт.
1. Опрацюйте  презентацію за посиланням:
2. Дайте відповіді на запитання ( письмово в зошиті):
1. Дайте визначення поняттю «природна зона».
2. За якими показниками виділяють природні зони в межах географічних поясів?
3. За яким показником дається назва природній зоні?
4. Як на картах позначають природні зони?
5. Як поширюються природні зони на рівнинах і в горах?
6. Користуючись картою, випишіть назви природних зон, характерних для помірного поясу.
7. Як називається природна зона, де ви проживаєте?
3. За текстом підручника, переглянутою презентацією, складіть таблицю:

Назва природної зони
Особливості клімату
Ґрунти
Рослинність
Тваринний світ






4. Встановіть відповідність між краєвидами, поданими на малюнку нижче і назвами природних зон, які вони зображують.   
                       1
    2   
                        
           3

                              4
                          5


                              6
                             7
 
                                8

                                9

А. Лісостеп      Б. Степ     В. Вологі екваторіальні ліси   Г. Савана    Д. Пустелі
Е. Вологі екваторіальні ліси     Є. Тундра     Ж. Арктичні пустелі   З . Тайга
5.  Географія в художніх творах.
Прочитайте описи краєвидів у творах видатних митців світу, визначте які природні зони вони описали у своїх творах?  
1. «...Це було воістину чарівне царство! Таку пишноту може змалювати лише найпалкіша фантазія. Густе гілляччя спліталося в нас над головою, утворюючи природне зелене склепіння, а крізь цей живий тунель струменіла прозоро-зелена річка. Прекрасна сама по собі, вона видавалася ще чудовішою від тих вигадливих виблисків, які скидали на неї пом'якшені зеленню яскраві промені сонця. Чиста, мов кришталь, нерухома, як дзеркало, зеленіюча біля берегів, як айсберг, водна гладінь виблискувала крізь різьблену арку листя, затягаючись брижами під ударами наших весел. Це був шлях, гідний країни чудес, до якої він вів...» (А. КонанДойл. «Незвіданий світ»)

2. «Степ дедалі гарнішав. Тоді весь південь, увесь той простір, що обіймає нинішню Україну, аж до Чорного моря був зеленою, незайманою пусткою. Ніколи плуг не торкався цих безмежних хвиль дикого різнотрав'я. Хіба що коні їх толочили, які ховалися тут, як у лісі. Нічого в природі не могло бути кращого. Вся поверхня землі здавалася зелено-золотим океаном, по якому розбризкали мільйони всіляких квіток. Крізь тонкі, високі стебла трави прозирали блакитні, сині й лілові волошки; жовтий дрок вихоплювався догори своєю пірамідальною верхівкою; біла кашка рябіла на поверхні своїми шапочками, схожими на парасольки; завіяний бозна-звідки пшеничний колосок наливався в тій трав'яній гущині. При самісінькій землі шугали, витягнувши свої шиї, куріпки. Повітря тремтіло тисячами різних пташиних щебетів. У небі нерухомо зависали цілі хмари яструбів, які, розгорнувши крила, гострили свій зір на трави. Крик зграї диких гусей, що повагом пролітала стороною, відлунював у бозна-якому далекому озері. Із трав здіймалася рівними пружними помахами крил чайка і розкішно купалася в синіх хвилях повітря…» (М. В. Гоголь. «Тарас Бульба»).
3. «Зелено- брунатний, високий по коліна  мох  буяв,  ніколи  не  тиканий,  лагідними
хвилями у мокрявій землі пралісу. З нього не надто густо  виринали  сосни,  котрих  вік  можна  було вгадати, але красу й об’єм їх годі було змалювати .
Тут і там з лісів по верхах підносяться смереки під небосхил і, неначе переткані місячним сяйвом, тонуть, розходяться в нім... Над ялицями лютувала буря, і трясла ними, і гнула їх, і робила їх тим кріпшими. Тим гордіше здіймали вони на другий ранок свої вершки й купали їх у золотому сонячному промінні. За все те вони мали право здійматись аж до хмари й бути гордими Особливо ж вражала одна група беріз очі всіх прохожих...» ( О. Кобилянська).
  4. Граючись – навчаюсь»
Перевірте свої знання про природні зони:  
https://learningapps.org/7231027 - Природні зони.  Знайди пару .



Доброго дня, шестикласники! Оскільки карантин продовжується, то ми навчаємося в дистанційному режимі. Сьогодні ми ознайомимося з новою темою.


Урок 60 - 61. Тема: Природні комплекси (ландшафти) як наслідок взаємозв’язків компонентів природи.
1. Опрацюйте відео за посиланням:
2. Випишіть у зошит, що означає поняття «природний комплекс».
Як по-іншому ще називають природні комплекси? Що означає в перекладі це поняття?
3. Користуючись поданим нижче малюнком, підпишіть компоненти природного комплексу. Наведіть приклади взаємозв’язку між ними.
 



4. Наведіть приклади різних за розмірами природних комплексів:
а) великі –
б) середні –
в) малі –
5. На прикладі природного комплексу «болото», або іншого, обраного вами , поясніть взаємозв’язки компонентів у цьому комплексі. Взаємозв’язок покажіть у вигляді логічного ланцюжка.
Наприклад для болота: рівнинний, дещо знижений рельєф        нежаркий надмірно вологий клімат            …
6. Наведіть приклади комплексів своєї місцевості, змінених людиною.
7. Прийом «Практичність теорії».
Розшифруйте закодований у QR – коді вислів. Як ви його розумієте?


8. Доведіть правильність виразу, або спростуйте його: « Втручання в природні комплекси повинно бути науково обґрунтованим і виваженим».
9. У вільну хвилинку. Прийом «Граючись, навчаюсь».
Перевірте свої знання за посиланням:

Успіхів вам у роботі! Надіємось, що ви отримали нові знання і задоволення від такої роботи! Шановні шестикласники! Працюючи і навчаючись в нестандартних карантинних умовах, ми  звикаємо до віртуального спілкування, намагаємось зрозуміти один одного. І це здорово! Головне, сьогодні: згуртованість, організованість і оптимізм. Ми продовжуємо надсилати вам навчальні матеріали, які, сподіваємося, допоможуть кращому засвоєнню інформації, розміщеної в параграфах підручників. Всі розробки навчальних занять для дистанційного навчання продовжуємо розміщувати на моєму блозі.

 Урок №58-59. Тема уроку: «Властивості ґрунтів. Ґрунтовий покрив. Карта ґрунтів»

Виконайте завдання:
1. Опрацюйте параграф 50 підручника;
2. Додатково перегляньте відеофрагменти:
https://www.youtube.com/watch?v=SWq_5aosFXQ – Біосфера та ґрунти
https://www.youtube.com/watch?v=sfYKdB_FZJ8 – Що трапляється з ґрунтом
https://www.youtube.com/watch?v=Y6zzsfYcK_Y – Поняття про ґрунт, види ґрунтів.
3. Виконайте у зошиті схему «Ґрунтотвірні чинники».

4. Укладіть у зошиті таблицю, користуючись текстом підручника та інтернет-джерелами. Перегляньте поширення ґрунтів у світі за картою атласу.
Найпоширеніші типи ґрунтів світу
Тип ґрунту
Характеристика
Район поширення
Червоно-жовті


Сіроземи


Чорноземи


Сірі лісові


Підзолисті


Бурі лісові


Тундрово-глеєві



5. Закінчіть речення. Запишіть їх у зошит.
- Ґрунт – це …
- Головною властивістю ґрунтів є …
- Здатність ґрунту забезпечувати рослини поживними речовинами – це …
- На території України поширені такі типи ґрунтів: …
6.
Підготуйтесь до тестування за темою «Біосфера та ґрунти».

 Урок №56-57. Тема:  Складові біосфери, особливості їх поширення на земній кулі.

1. Домашнє завдання активне
Завдання необхідно виконати до  30 квітня 19:00 ред.
Код доступу 670928
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua







2. Що означає  поняття «біосфера» (визначення запишіть у зошит).
3. Опрацюйте відео за посиланням:  https://youtu.be/J-Spgc3sehQ.
4. Коли, на думку вчених, зародилося життя на Землі? У яких формах існує життя?
5. Використовуючи малюнок, визначте у яких оболонках і на якій висоті, або глибині проходять межі біосфери (малюнок "Межі географічної оболонки" додається).



6. Який прошарок називають «плівкою життя»? Де він знаходиться?
7. Користуючись поданим нижче малюнком та прослуханим текстом, поміркуйте як пов’язані організми з оболонками Землі. Наведіть конкретні приклади взаємозв’язків між:
а) організмами і літосферою
б) організмами і атмосферою
в) організмами і гідросферою
Дайте відповіді на питання.
1. Як поширюються живі організми на суходолі? Від  чого залежить їх кількість?
У вибраній для себе формі ( таблички, або кластера ) покажіть особливості рослинного і тваринного світу, характерного для широт: екваторіальних, субекваторіальних, тропічних, помірних, арктичних і субарктичних.
2. Що означають поняття «флора» і «фауна»?
3. Закріпіть свої знання про поширення живих організмів на суходолі,  виконавши завдання за посиланням: https://learningapps.org/2074201
Успіхів вам у роботі! Надіємось, що ви отримали нові знання і задоволення від такої роботи! 
Тема: Узагальнення знань за темою «Гідросфера».
1.Виконай тестові завдання /одна правильна відповідь – 1 бал/
1.Гідросфера – водна оболонка Землі, яка складається з...
       а) океанів, грунтів, гірських порід, річок, озер;
       б) Світового океану, вод суходолу та води в атмосфері;
       в) температури, тиску та вітру.
2. Води Світового океану займають ... всієї планети
       а) 97%;       б) 92,5%;       в) 96,5%.
3. Який процес забезпечує постійну наявність води на нашій планеті:
а) випаровування води; б) колообіг води в природі; в) випадання опадів.
4. Поверхню Світового океану називають:
          а) акваторія;      б) територія.
5. Океани Землі за площею розташовані в такому порядку:
       а) Індійський, Атлантичний, Тихий, Північний Льодовитий;
       б) Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий;
       в) Північний Льодовитий, Атлантичний, Тихий, Індійський.
6. Річкою в океані називають:
       а) морські хвилі;    б) океанічні течії;    в) цунамі.
7. Найсолонішим морем Землі є:
       а) Чорне;   б) Жовте;   в) Червоне;   г) Біле.
8. Живі організми, які живуть на дні Світового океану називаються:
       а) нектон;   б) бентос;   в) планктон.
9. Айсберги утворюються із...
       а) гірських льодовиків;         б) покривних льодовиків.
10. Найбільше боліт та районів багаторічної мерзлоти розміщено:
       а) в північній півкулі;       б) в південній півкулі.
11. Найбільшими річками планети є:
       а) Дніпро, Дунай, Волга, Ніл;
       б) Ніл, Амазонка, Янцзи, Міссісіпі;
       в) Амазонка, Ніл, Дніпро, Волга.
12. Найбільшими озерами Землі є:
       а) Байкал, Ісик-Куль, Балта, Світязь;
       б) Вікторія, Танганіка, Онтаріо, Гурон;
       в) Каспійське море, Байкал, Верхнє, Вікторія.
2.Цифровий диктант /одна правильна відповідь – 1 бал/
1. Вода на планеті перебуває у … станах.
2. На Землі виділяють … материків;
3. На Землі виділяють… океанів;
4. Світовий океан займає … % планети;
5. Води суходолу на планеті становлять  …%;
6. Прісна вода замерзає при температурі …оС;
7. Солона вода замерзає при температурі …оС;
8. Найтеплішим океаном Землі вважають Тихий океан з температурою …оС;
9. Найсолонішим на Землі вважають Індійський океан із солоністю … %о;
10.  Солоність Мертвого моря дуже значна і складає близько …%о;
11. Шар торфу в болоті має становити … см;
12. Найглибша западина Світового океану Маріанська,  її глибина … м.
3. Перегляньте відео про музей води в м. Києві

Тема заняття: Значення вод суходолу для природи та людини. Охорона вод Світового океану і суходолу.
1. Опрацюйте параграф 48 підручника
2. Заповніть схему

"Де людина використовує воду?"
                          

3. Перегляньте відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=WjgFPRi24Lw
Заповніть схему «Джерела забруднення та наслідки»
Джерела забруднення  води
1. Нафта і нафтопродукти

2. Стічні води
3. Важкі метали
4. Кислотні дощі
5. Теплове забруднення
6. Механічне забруднення
7. Радіоактивні метали
Наслідки забруднення

1. Ускладнює фотосинтез, призводить до гибелі організмів
2.
3.
4.
5.

6.

7.
                                        

4. Перегляньте відео і розкажіть, яких заходів, на вашу думку, потрібно вжити для охорони Світового океану і вод суходолу?
https://www.youtube.com/watch?v=XzQUYuW1oqM – як очистити океан від пластику
якесь відео
5. Цікаві факти: Сучасне місто використовує води з розрахунку на одну людину 300-500 л/добу, що значною мірою перевищує мінімальну потребу у воді однієї людини (25 л/добу). Протягом століття витрати води в таких містах, як Париж, Нью-Йорк, Москва, зросли більш як у 100 разів. У багатьох країнах виникли проблеми з постачанням води у великі міста.
Зробіть маленьке дослідження:
1.  Дослідіть, скільки в середньому ви використовуєте води щодня.
2. Скільки води використовує ваша сім’я за добу, за місяць.
 3. Запропонуйте способи економії води членами вашої родини
 4. Представте результати вашої роботи у вигляді брошури, малюнку, презентації та інше.
            

Тема: «Льодовики – багаторічні природні скупчення льоду. Особливості утворення і поширення льодовиків. Багаторічна мерзлота – підземне зледеніння. Утворення і поширення багаторічної мерзлоти».

1. Пропоную розгадати кросворд :

У виділеному стовпчику ви прочитаєте назву науки, яку будете вивчати.
2. Опрацюйте параграф 46 підручника
Знайдіть в інтернеті , що вивчає ця наука.
Дайте визначення поняття «льодовик» ( запишіть у зошит)
3. Знайдіть на карті атласу ст..18-19, яким умовним позначенням показані льодовики.
- Назвіть райони поширення льодовиків. Як ви думаєте, чому льодовики поширені на цих територіях?
- Напишіть причини виникнення льодовиків.
4. Проблемне питання: «Найвища точка Африки – вулкан Кіліманджаро розташований поблизу екватора, а наша Говерла у помірних широтах, де змінюються пори року, зимою випадає сніг. Погляньте на фото і спробуйте пояснити різницю того, що на Кіліманджаро є льодовик, а на Говерлі – ні!»
Результат пошуку зображень за запитом кіліманджаро
Знайдіть визначення поняття «снігова лінія». Запишіть у зошит.
5. Розгляньте таблицю розташування снігової лінії на земній кулі на різних широтах.
Широта
Північна півкуля
Південна півкуля
90-80 ̊
0 м
0 м
80-70̊
790 м
0 м
70-60̊
1150 м
0 м
60-50̊
2500 м
890 м
50-40̊
3170 м
1700 м
40-30̊
4900 м
3200 м
30-20̊
6250 м
6300 м
20-10̊
5475 м
5780 м
10-0̊
4675 м
4720 м
Спробуйте, використовуючи цю таблицю визначити наявність льодовиків на вершинах таких гір ( поставте + - їх наявність, - відсутність ). Поясніть причину (двома реченнями).
Вершина
Наявність +/ відсутність -
Деналі

Аконкагуа

Костюшко

Монблан

Установіть закономірність зміни висоти снігової лінії на земній кулі. (Запишіть)
6. Перегляньте фото. Опрацюйте підручник. Побудуйте схему «Види льодовиків». Чим вони відрізняються?
 Результат пошуку зображень за запитом льодовик гренландії Результат пошуку зображень за запитом гірський льодовик
Перегляньте фотоматеріали за посиланням. Спробуйте навести приклади різних видів льодовиків.
7. Перегляньте відео. Яку роботу виконує льодовик? За малюнком і текстом підручника дайте визначення поняття «морена»
https://www.youtube.com/watch?v=beCRCd3z2r0 льодовик співає
8. Проблемне питання: «Усім відома катастрофа 1912 року, яка закінчилась загибеллю 1,5 тис. чоловік та найбільшого у світі пасажирського лайнера «Титанік». Чому трапилась дана трагедія? Що стало причиною?
Ознайомтесь із об’єктами причини катастрофи за відео посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=E4KcqOyEDLM
9. Сформулюйте поняття «Багаторічна мерзлота».
Розгляньте карту ст. 18-19. Знайдіть райони її поширення. Позначте на контурній карті відповідним позначенням. ( там,  де позначали водні об’єкти)
10.* Ось такі будинки на палях зводять у районах багаторічної мерзлоти. Як ви думаєте, чому саме така конструкція?
Результат пошуку зображень за запитом фото будинку у тундрі  Результат пошуку зображень за запитом фото будинку у тундрі

Успіхів вам, шестикласники! Надіємось, що ви отримали нові знання і задоволення від такої роботи!


Доброго дня, шановні батьки та учні й учениці! Оскільки карантин, то нам потрібно організувати дистанційне навчання. Протягом карантину у нас «випадає» 5 уроків, тому усі матеріали до уроків я, розміщуватиму на моєму блозі.
Отож, пропоную вам нагадати тему «Рухи води у Світовому океані» (параграфи 43,44 підручника).
Виконайте наступні завдання:
1. Перечитайте відповідні параграфи підручника.
2. Перегляньте відеофрагменти про утворення океанічних течій та припливів і відпливів.
https://www.youtube.com/watch?v=fG3aSH4xplw – Як діють океанічні течії
https://www.youtube.com/watch?v=p3je1B-WfqQ – Куди дівається вода під час відпливів
3. Заповніть таблицю, користуючись параграфами підручника:
Рухи води у Світовому океані
Вид руху води
Причина утворення                        
Хвилі
Цунамі
Припливи і відпливи                     
Океанічні течії
4. Позначте на контурній карті (Океани, с. 12-13 контурної карти) теплі течії: Гольфстрім (найпотужніша тепла течія світу), Куросіо, Північноатлантична; холодні течії: Течія Західних вітрів (найпотужніша холодна течія та єдина, яка проходить через усю Землю), Перуанська (Гумбольдта), Бенгельська.
Теплі течії позначаємо червоною ручкою (олівцем), холодні – синьою. Обов’язково вказуємо їх напрямок.
5. Дайте письмову відповідь на питання (2-3 речення):
а) Чому Перуанську течію з температурою води +22°С вважають холодною, а Північноатлантичну з температурою +2°С – теплою.
б) Чому Гольфстрім і Північноатлантичну течію вважають обігрівачами Європи?
в) Як течії впливають на клімат материків?
Скачати урок: 

 Тема «Життя в морях та океанах. Океан та людина» 
Виконайте завдання:
1. Опрацюйте параграфи 45, 46 підручника (автори В.М. Бойко, С.В. Міхелі).
2. Перегляньте відеофрагменти:
https://www.youtube.com/watch?v=oFiaVTwXpsE – Таємниці Світового океану
https://www.youtube.com/watch?v=6a-2T1YL7KA – У Тихому океані науковці виявили сміттєвий континент площею, як чотири України
https://www.youtube.com/watch?v=c0zBpfXQWNY – Презентація до уроку: «Багатство вод Світового океану»
3. Доповніть у зошиті таблицю, користуючись текстом підручника (таблиця додається).
Життя у Світовому океані
4. Запишіть у зошит схему (схема додається).
Природні ресурси Світового океану (речовини та сили, що використовує людина)
водні (- у морській воді є багато розчинених речовин, - опріснення води)
біологічні (- планктон, - риба, молюски, краби, креветки, водорості, - морські звірі (кити, тюлені)
мінеральні (- корисні копалини)
енергетичні (- енергія припливів, - енергія течій, - енергія хвиль, - енергія прибою)
5. Дайте письмі відповіді на питання (3-5 речень).
а) Від яких чинників залежить поширення організмів в океанах та морях?
б) Які частини Світового океану є найбільш придатними для життя морських мешканців? Чому?
в) Як змінюється поширення організмів в океанах із зміною клімату? Чому?
г) У яких широтах води Світового океану найбагатші на рибу? Чому?
Повністю скачати всі матеріали до заняття з додатками можна у вкладенні нижче:
Скачати: 

Тема «Води суходолу. Річки»
Виконайте завдання:
1. Опрацюйте параграф 47 підручника (автори В. М. Бойко, С. В. Міхелі)
2. Перегляньте відеофрагменти: https://www.youtube.com/watch?v=TGi8ZMI3uY8 – Води суходолу 6 клас
3. Проаналізуйте рис. 210 у підручнику (с. 183).
4. Намалюйте у зошиті схему "Річка та її частини" (схема додається).
Запишіть визначення понять: «річка», «витік», «гирло», «притоки», «річкова система», «річковий басейн», «вододіл».
5. Намалюйте у зошиті схему річкової долини (схема додається).
Запишіть визначення понять: «річкова долина», «русло (річище)», «заплава», «тераси».
6. Прочитайте розділ параграфа «Чим живляться річки». Виконайте схему (схема додається).
Живлення річок
1) дощове (Конго Амазонка)
2) снігове (Об,Маккензі)  
3) льодовикове (Амудар’я, Міссурі)
4) підземне (Ніл)   
5) змішане (Дніпро, Міссісіпі)
7. Опрацюйте розділ параграфа «Що таке водний режим річки». Заповніть таблицю "Фази водного режиму річки" (таблиця додається).
1) Фази водного режиму річки
Повінь
Межень
Паводок
Льодостав
2) Характеристика
8. Позначте на контурній карті річки: Дніпро, Дунай, Волга, Янцзи, Ніл, Амазонка, Міссісіпі. УВАГА! Позначаємо на тій же сторінці контурної карти, де позначали моря, затоки, протоки і т. д.
Повністю скачати всі матеріали до заняття з додатками можна у вкладенні нижче:
Скачати: 

Тема «Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин, солоністю. Найбільші і найглибші озера земної кулі. Практична робота № 6 (продовження)  «Позначення на контурній карті назв озер».
Любі шестикласники! Тільки для вас!

Дивовижні води суходолу! Є такі гідрологічні об’єкти, які просто вражають! 

Я думаю, що від таких фактів Ви будете у захваті!!!
Опрацюйте параграф 44 ( Географія 6 клас. Автори Т. Г. Гільберг, Л.Б. Паламарчук)
1. Випишіть у зошит визначення поняття «озеро».
2. Складіть схему:
Типи озер (1.За стічністю; 2.За солоністю; 3.За походженням)
3. Спробуйте за схемою розрізнити типи озер  (Схеми озер додаються). Випишіть у зошити приклади озер даних типів, які зустрічаються у підручнику. Знайдіть їх на карті.
4. Знайдіть на карті півкуль в атласі стор. 16-17 озера Байкал (Євразія) та Ейр (Австралія). Чим вони відрізняються? Чому вони мають різне забарвлення?
(Запишіть у зошит)
5. Перегляньте відео за посиланням. Випишіть у зошит назви озер, що зустрічаються у відео і спробуйте за допомогою тексту підручника визначити тип походження їх озерних улоговин.
6. Перекресліть таблицю у зошит. Допишіть її, використовуючи попередньо переглянуті відео та текст підручника. Позначте ці озера на контурній карті робочого зошита (де позначали попередньо гідрологічні об’єкти)
Найбільше озеро за площею
Найбільше скупчення прісноводних озер світу
Найвисокогірніше озеро світу
Найбільше за площею озеро Африки
Найглибше озеро світу      
Найсолоніше озеро світу
7. Спробуйте за контурами озера знайти його на карті та вказати назву (у зошит)
Повністю скачати матеріали до заняття можна у вкладенні нижче:
Скачати: 

Географія, 6 клас, тема «Болота, особливості їх утворення та поширення. Штучні водойми і водотоки: ставки, водосховища, канали»
Доброго дня, шановні  шестикласники! Оскільки карантин продовжується, то ми навчаємося в дистанційному режимі. Отож, пропоную вам сьогодні заняття на тему «Болота, особливості їх утворення та поширення. Штучні водойми і водотоки: ставки, водосховища, канали». Для продуктивної роботи нам знадобляться: підручник, атлас, робочий зошит, інтернет і, звичайно ж, хороший настрій. Тож бажаю вам успіхів!
Тема: Болота, особливості їх утворення та поширення. Штучні водойми і водотоки: ставки, водосховища, канали.
1. Для початку повторимо «Озера та їх типи». Перевірте, на скільки ви зрозуміли дану тему.
Пропоную завдання за посиланням.
2. Опрацюйте параграф 45 (Т.Г.Гільберг, Л.Б.Паламарчук)
3. Перегляньте відео:
Дайте визначення поняття «Болото» ( запишіть у зошит)
Заповніть таблицю (таблиця додається) 
Таблиця має чотири колонки
1) Типи боліт  
2) Розташування  
3) Живлення  
4) Органічний світ
4. Пригадайте, як на карті позначаються болота?
Знайдіть на фізичній карті півкуль та фізичній карті України території, де є болота. Позначте їх на контурній карті ( де позначали водні об’єкти)
5. Перегляньте цікаві відео про болота ( за бажанням, але це цікаво)
https://www.youtube.com/watch?v=vwUrcWGRooQ Загублений світ
https://www.youtube.com/watch?v=sPY0_Ng8ngc  Васюганські болота

6. Яке значення мають болота? Для чого їх охороняти? (дайте відповідь кількома реченнями)
7. Штучні водойми.
Випишіть у зошити і запам’ятайте визначення понять «водосховище», «ставок», «канали».
8. Знайдіть на карті атласу і позначте на контурній карті:
Канали: судноплавні – Панамський, Суецький, Північнокримський ( Україна)
9.* Знайдіть на картах за допомогою мережі інтернет: Водосховища: Вольта (Африка).
На Дніпрі – каскад водосховищ: Київське, Канівське, Дніпровське, Каховське, Кременчуцьке.
10. Розкрийте значення водосховищ, каналів, ставків. Запишіть у вигляді таблиці (таблиця додається).
Таблиця складається з 3 колонок
1) Значення каналів  
2) Значення водосховищ  
3) Значення ставків
11. Які штучні водойми є у вашій місцевості? Як їх використовують?
12. На закріплення пограйте в гру «Перший мільйон»
Повністю скачати матеріали заняття з усіма додатками можна у вкладенні нижче:

Немає коментарів:

Дописати коментар

Шановні учні та батьки! Працюючи і навчаючись в нестандартних карантинних умовах, ми  звикаємо до віртуального спілкування, намагаємось зро...