Річний цикл у житті плазунів: 1. Період розмноження – навесні самці відшуковують самок, паруються з ними, і ті згодом відкладають яйця. Наприкінці літа з яєць з’являються молоді особини. 2. Літня активність має свою добову циклічність – вони надзвичайно активні при високих добових температурах. У степах та пустелях висока температура спонукає до впадання у літню сплячку. 3. Зимівля в усіх представників різна: болотяні черепахи зимують на дні водойм; вужі, змії, ящірки знаходять пустоти в грунті і зимують групами; плазуни у горах шукають розщілини чи пустоти в камінні. Фізіологічні процеси взимку різко уповільнюються.
Клас Хрящові риби
Різноманітність хрящових риб. їхня роль у природі та житті людини
Клас Кісткові риби
Особливості поведінки риб. Нерест, турбота про нащадків
Різноманітність кісткових риб. їхня роль у природі та житті людини
Промисел риб. Раціональне використання рибних ресурсів
Штучне розведення та охорона риб
Пригадайте! Які визначальні ознаки молюсків?
Зіставте
Перед Вами назви трьох груп молюсків (І, ІІ, ІІІ) і представники цих систематичних груп. Зіставте їх між собою.
І Головоногі |
ІІ Черевоногі |
ІІІ Двостулкові |
1 Мідії, устриці, морські гребінці, скойка річкова, перлова скойка морська, перлівниці, тридакна, дрейсени (трикутниці), корабельний черв'як, беззубка звичайна |
2 Наутілуси, каракатиця широкорука, кальмари велетенський, звичайний, восьминоги звичайний, піщаний та ін. |
3 Рапана венозна, ставковик великий, слизняк великий звичайний, котушка рогова, конуси, мурекс, морський заєць |
Як класифікують молюсків?
За наявністю черепашки серед молюсків виділяють такі групи: Безпанцирні, Панцирні та Черепашкові.
Іл. 81. Панцирний молюск, або хітон
Безпанцирні - група виключно морських молюсків, які зовсім не мають черепашки. Це переважно дрібні червоподібні організми, найбільші з яких досягають у довжину 30 см. Панцирні - виключно морські молюски, у яких відсутня мантія та наявний панцир, що складається з восьми вапнякових рухливо з’єднаних пластинок. Якщо їх відділити від субстрату, до якого вони міцно приєднані нижньою частиною тіла, то вони одразу ж згортаються в клубок, як броненосці. Ще однією цікавою особливістю цих молюсків є те, що зуби в них побудовані з магнетиту - найміцнішого природного матеріалу, що володіє до того ж магнітними властивостями. Черепашкові - це молюски, у яких є черепашка або її залишки. Ця група поєднує переважну більшість молюсків, серед яких найчастіше виділяють черевоногих, двостулкових та головоногих. Серед черепашкових молюсків до існування на суші змогли пристосуватися лише черевоногі, яких називають також слимаками. Наземних слимаків, які мають черепашку, називають равликами, а слимаків без неї - слизняками. Слизняки утворилися від равликів, черепашка яких поступово зменшувалася в розмірах, доки її рештки зовсім не зникли під шкірою тварин.
Отже, в основу класифікації молюсків покладено наявність та особливості будови черепашки й особливості внутрішньої будови тіла.
Які основні групи черепашкових молюсків?
Іл. 82. Равлик виноградний
Черевоногі - це група молюсків, які мають несиметричне тіло з добре розвиненими головою, тулубом та ногою. Їхня спіральна черепашка має отвір, що називається устям, у який в разі небезпеки втягується тіло. У багатьох черевоногих устя закривається кришечкою для захисту від ворогів. Ротова порожнина містить тертку й слинні залози. У більшості черевоногих молюсків серце двокамерне (складається з передсердя та шлуночка). Це пов'язано з тим, що орган дихання (легеня або зябра) непарний. Найвідомішим представником цієї групи є равлик виноградний. У дорослих особин черепашка у висоту може досягати 5 см, а в ширину до 4 см, має близько 4,5 оберти, що закручені праворуч. Равлики мають дві пари щупалець: передні, менші, виконують функцію нюху, задні, більші, на кінчиках містять очі. Ще одним типовим представником черевоногих є ставковик великий, який живе в ставках, невеликих озерах і річках. Черепашка ставковика суцільна, спірально закручена, з одного боку закінчується гострою вершиною, а з іншого має отвір (устя), через який назовні висуваються голова й нога молюска. Це один із найненажерливіших мешканців прісних водойм. Він поїдає рослини, тварин та їхні рештки. Хоча ставковик живе у воді, дихає він киснем атмосферного повітря, що потрапляє в легеню.
Іл. 83. Зовнішня будова ставковика великого: 1 - черепашка; 2 - мантія; 3 - голова; 4 - око; 5 - щупальце; 6 - нога; 7 - дихальний отвір
Двостулкові - це група молюсків, які мають симетричне тіло з добре розвиненими тулубом і ногою, але без голови. Мушля цих молюсків двостулкова, ліва й права стулки рухомо з'єднані на спинному боці еластичною замковою зв’язкою. Закривається мушля завдяки скороченню м’язів-замикачів, які прикріплюються до внутрішніх боків стулок. Рот, оточений двома парами ротових лопатей, розташований на передньому кінці тулуба. Тертки й слинних залоз немає. Живлення відбувається шляхом фільтрації, органами дихання є зябра. Типовим представником двостулкових молюсків є беззубка звичайна. За допомогою ноги беззубка може повільно повзати по дну. Якщо беззубку потурбувати, вона швидко втягує ногу й за допомогою двох м’язів-замикачів закриває черепашку.
Головоногі - група молюсків, які мають симетричне тіло з добре розвиненими головою, тулубом і щупальцями. Це найбільш високоорганізована група молюсків. Головоногі є виключно морськими хижими організмами. Можуть швидко змінювати забарвлення тіла. На щупальцях, зазвичай, знаходяться присоски для утримання здобичі. Черепашка в більшості сучасних видів головоногих відсутня або лежить під шкірою, як у каракатиці. Рот має тверді рогові щелепи, тертку й слинні залози. У задню кишку багатьох головоногих впадає протока чорнильної залози, секрет якої має захисне значення. Органами дихання є зябра.
Отже, серед усіх груп молюсків найвідомішими є черевоногі, двостулкові й головоногі.
Яке значення молюсків у природі та для людини?
Молюски в природі є важливою складовою частиною водяних та наземних угруповань організмів. Вони входять у ланцюги живлення, поїдаючи органічні рештки, мікроорганізми, рослинну й тваринну їжу. Серед молюсків значна кількість є фільтраторами, які беруть участь у біологічному очищенні водойм (скойки, беззубки).
Різні види черевоногих (морське вушко, морський заєць), двостулкових (устриці, мідії, морські гребінці), головоногих (кальмари, восьминоги) людина використовує в їжу. Широко ведеться промисел черевоногих й двостулкових з метою використання черепашок, перлів, перламутру для виготовлення прикрас (перлова скойка, перлівниці).
Наземні молюски (слизняки, равлики виноградні) можуть завдавати шкоди культурним рослинам. Багато видів є проміжними хазяями для паразитичних червів (наприклад, ставковик малий для печінкового сисуна, бітінія для котячого сисуна). Серед двостулкових шкоди завдають прісноводний молюск дрейсена, корабельний черв’як. В умовах забруднення прісноводні види двостулкових можуть накопичувати в тканинах та черепашці отруйні речовини, тому в наш час їх у їжу вживати не рекомендується. З деяких видів молюсків Середземного моря отримують цінний барвник - пурпур. Каракатиць та восьминогів добувають також з метою отримання чорнильної рідини, з якої виготовляють натуральну туш та коричневу фарбу - сепію. У кишечнику кашалотів із неперетравлених решток головоногих утворюється амбра - речовина, яку застосовують у парфумерній промисловості як фіксатор запахів. Серед молюсків є й небезпечні для людини отруйні організми (конуси, певні види восьминогів). До Червоної книги України занесено 12 видів молюсків: ставковик булавоподібний, ставковик потовщений, гранарія зернова, хондрина вівсяна, перистома мердвенева, трихія опушена, устриця їстівна та ін.
2. ДІЯЛЬНІСТЬ. Навчаємося пізнавати.
Міні-проект «ЯК УТВОРЮЮТЬСЯ ПЕРЛИНИ?»
Перли бувають різного розміру і різні за забарвленням. Їх об’єднує те, що виникають вони у деяких двостулкових молюсків. Підготуйте міні-проект про те, якими молюсками і як утворюються перли.
Самостійна робота з визначальними картками
1. Розгляньте черепашки запропонованих молюсків і за допомогою картки визначте видові назви запропонованих молюсків.
2. Опишіть особливості визначених черепашок молюсків.
3. Зробіть висновок. Які особливості черепашок дозволяють визначати й порівнювати молюсків між собою?
Картка для визначення видів молюсків
(правила роботи з карткою зазначені в додатку на с. 284)
1. Черепашка не має стулок ... 2
0. Мушля з двох стулок ... 4
2. Черепашка видовжена, конічна, висотою до 6 см, спірально закручена у вигляді башти, з гострою вершиною, 4-5 обертів ... Ставковик великий
0. Черепашка дископодібна, блискуча, висотою до 1 см, діаметром до 3 см, спірально закручена в одній площині, здебільшого коричнева ... Котушка рогова
3. Черепашка кулясто-дзигоподібна, має 4-5 обертів за годинниковою стрілкою, висота й ширина від 3 до 5 см, жовтувато-коричнева, часто має 5 темних смуг, ледь помітних на темному фоні ... Равлик виноградний
0. Черепашка низько-дзигоподібна, має 4-5 обертів за годинниковою стрілкою, висота й ширина майже 2 см, жовта, біла, рожева, коричнева, часто має 1-5 темних спіральних смуг, помітних на світлому фоні ... Равлик смугастий садовий (Цепея садова)
4. Мушля овальна, тонкостінна, без зубчиків біля замкової зв’язки, верхівка не виступає ... Беззубка звичайна
0. Мушля видовжено-овальна, товстостінна, має зубчики біля замкової зв’язки, верхівка виступає ... Перлівниця звичайна
5. Мушля трикутної форми, довжина до 4-5 см, із зиґзаґоподібними коричневими смужками, брудно-зелене або жовте забарвлення ... Тригранка річкова (Дрейсена річкова)
0. Мушля майже округлої форми, діаметром до 2,5 см, без темних смуг, жовто-коричневе забарвлення - ... Кулька рогова
РЕЗУЛЬТАТ
Оцінка | 3. Запитання для самоконтролю |
1-6 | 1. Назвіть основні групи молюсків. 2. Наведіть приклади черевоногих молюсків. 3. Наведіть приклади двостулкових молюсків. 4. Наведіть приклади головоногих молюсків. 5. Яких молюсків людина використовує в їжу? 6. Назвіть рідкісні види молюсків України. |
7-9 | 7. Які біологічні особливості відрізняють черевоногих від двостулкових та головоногих молюсків? 8. Порівняйте особливості зовнішньої будови черевоногих, двостулкових та головоногих молюсків. 9. Яке значення молюсків у природі та для людини? |
10-12 | 10. Порівняйте особливості будови, життєдіяльності та середовище життя черевоногих, двостулкових та головоногих молюсків. |
Сторінка ілюстрацій
Іл. 84. Різноманітність черевоногих: 1 - Елізія зеленовуха - це перша відома науковцям тварина, здатна до фотосинтезу; 2 - Слизняк великий звичайний - молюск наших парків, садів, городів; 3 - Котушка рогова - прісноводні молюски, які можуть бути акваріумними тваринами; 4 - Рапана жилкувата - хижий молюск, живе в морях і поїдає устриць та мідій; 5 - Харонія тритон, або ріг Тритона - має найбільшу черепашку серед черевоногих
Іл. 85. Різноманітність двостулкових: 1 - найбільшим із двостулкових молюсків є Тридакна велетенська, яка може досягати 2 м у довжину й масою до 300 кг; 2 - Гребінець чорноморський - їстівні молюски-фільтратори з широкою віялоподібною мушлею; 3 - розкриті стулки Мідії чорноморської - їстівний молюск-фільтратор, який очищує воду; 4 - Корабельний черв'як - молюск, який живиться деревиною; 5 - Тригранка річкова (дрейсена) - поширений вид прісноводних молюсків з дуже характерним тригранним обрисом черепашки, ведуть прикріплений спосіб життя
Іл. 86. Різноманітність головоногих молюсків: 1 - Наутилус, або кораблик - найбільш примітивний із сучасних головоногих молюсків; 2 - Восьминіг-аргонавт - молюск з тонкостінними черепашками (за що його називають «паперовим корабликом»), які функціонують не в ролі скелета, а як камера для виведення потомства; 3 - Кальмар командорський - молюск, який має 10 щупалець, черепашка у вигляді залишкової внутрішньої пластинки; 4 - Восьминіг блакитнокільчастий - дрібний восьминіг із сильною отрутою, за що його називають «блакитною смертю»; 5 - Каракатиця широкорука - це найбільша із каракатиць, має внутрішню вапнякову черепашку у вигляді пластинки, втягувальні щупальця, які в спокої і під час руху розташовані в кишенях на голові
Назва молюски походить від латинського
слова molluscus - «мякий».
Енциклопедія для дітей.
-Занотуйте основні поняття й ключові терміни: МОЛЮСКИ. Черевоногі. Двостулкові. Головоногі.
-Перегляньте відеоуроки до даної теми:
Запитання для самоконтролю: 1. Назвіть основні групи молюсків. 2. Наведіть приклади черевоногих молюсків. 3. Наведіть приклади двостулкових молюсків. 4. Наведіть приклади головоногих молюсків. 5. Яких молюсків людина використовує в їжу? 6. Назвіть рідкісні види молюсків України.
Пригадайте! Які визначальні ознаки молюсків?
Зіставте
Перед Вами назви трьох груп молюсків (І, ІІ, ІІІ) і представники цих систематичних груп. Зіставте їх між собою.
І Головоногі |
ІІ Черевоногі |
ІІІ Двостулкові |
1 Мідії, устриці, морські гребінці, скойка річкова, перлова скойка морська, перлівниці, тридакна, дрейсени (трикутниці), корабельний черв'як, беззубка звичайна |
2 Наутілуси, каракатиця широкорука, кальмари велетенський, звичайний, восьминоги звичайний, піщаний та ін. |
3 Рапана венозна, ставковик великий, слизняк великий звичайний, котушка рогова, конуси, мурекс, морський заєць |
Як класифікують молюсків?
За наявністю черепашки серед молюсків виділяють такі групи: Безпанцирні, Панцирні та Черепашкові.
Іл. 81. Панцирний молюск, або хітон
Безпанцирні - група виключно морських молюсків, які зовсім не мають черепашки. Це переважно дрібні червоподібні організми, найбільші з яких досягають у довжину 30 см. Панцирні - виключно морські молюски, у яких відсутня мантія та наявний панцир, що складається з восьми вапнякових рухливо з’єднаних пластинок. Якщо їх відділити від субстрату, до якого вони міцно приєднані нижньою частиною тіла, то вони одразу ж згортаються в клубок, як броненосці. Ще однією цікавою особливістю цих молюсків є те, що зуби в них побудовані з магнетиту - найміцнішого природного матеріалу, що володіє до того ж магнітними властивостями. Черепашкові - це молюски, у яких є черепашка або її залишки. Ця група поєднує переважну більшість молюсків, серед яких найчастіше виділяють черевоногих, двостулкових та головоногих. Серед черепашкових молюсків до існування на суші змогли пристосуватися лише черевоногі, яких називають також слимаками. Наземних слимаків, які мають черепашку, називають равликами, а слимаків без неї - слизняками. Слизняки утворилися від равликів, черепашка яких поступово зменшувалася в розмірах, доки її рештки зовсім не зникли під шкірою тварин.
Отже, в основу класифікації молюсків покладено наявність та особливості будови черепашки й особливості внутрішньої будови тіла.
Які основні групи черепашкових молюсків?
Іл. 82. Равлик виноградний
Черевоногі - це група молюсків, які мають несиметричне тіло з добре розвиненими головою, тулубом та ногою. Їхня спіральна черепашка має отвір, що називається устям, у який в разі небезпеки втягується тіло. У багатьох черевоногих устя закривається кришечкою для захисту від ворогів. Ротова порожнина містить тертку й слинні залози. У більшості черевоногих молюсків серце двокамерне (складається з передсердя та шлуночка). Це пов'язано з тим, що орган дихання (легеня або зябра) непарний. Найвідомішим представником цієї групи є равлик виноградний. У дорослих особин черепашка у висоту може досягати 5 см, а в ширину до 4 см, має близько 4,5 оберти, що закручені праворуч. Равлики мають дві пари щупалець: передні, менші, виконують функцію нюху, задні, більші, на кінчиках містять очі. Ще одним типовим представником черевоногих є ставковик великий, який живе в ставках, невеликих озерах і річках. Черепашка ставковика суцільна, спірально закручена, з одного боку закінчується гострою вершиною, а з іншого має отвір (устя), через який назовні висуваються голова й нога молюска. Це один із найненажерливіших мешканців прісних водойм. Він поїдає рослини, тварин та їхні рештки. Хоча ставковик живе у воді, дихає він киснем атмосферного повітря, що потрапляє в легеню.
Іл. 83. Зовнішня будова ставковика великого: 1 - черепашка; 2 - мантія; 3 - голова; 4 - око; 5 - щупальце; 6 - нога; 7 - дихальний отвір
Двостулкові - це група молюсків, які мають симетричне тіло з добре розвиненими тулубом і ногою, але без голови. Мушля цих молюсків двостулкова, ліва й права стулки рухомо з'єднані на спинному боці еластичною замковою зв’язкою. Закривається мушля завдяки скороченню м’язів-замикачів, які прикріплюються до внутрішніх боків стулок. Рот, оточений двома парами ротових лопатей, розташований на передньому кінці тулуба. Тертки й слинних залоз немає. Живлення відбувається шляхом фільтрації, органами дихання є зябра. Типовим представником двостулкових молюсків є беззубка звичайна. За допомогою ноги беззубка може повільно повзати по дну. Якщо беззубку потурбувати, вона швидко втягує ногу й за допомогою двох м’язів-замикачів закриває черепашку.
Головоногі - група молюсків, які мають симетричне тіло з добре розвиненими головою, тулубом і щупальцями. Це найбільш високоорганізована група молюсків. Головоногі є виключно морськими хижими організмами. Можуть швидко змінювати забарвлення тіла. На щупальцях, зазвичай, знаходяться присоски для утримання здобичі. Черепашка в більшості сучасних видів головоногих відсутня або лежить під шкірою, як у каракатиці. Рот має тверді рогові щелепи, тертку й слинні залози. У задню кишку багатьох головоногих впадає протока чорнильної залози, секрет якої має захисне значення. Органами дихання є зябра.
Отже, серед усіх груп молюсків найвідомішими є черевоногі, двостулкові й головоногі.
Молюски, або м'якуни,— це безхребетні тварини, які мають шкірну складку — мантію. Серед молюсків є рослиноїдні, хижаки, сапротрофи та фільтратори. Це переважно водяні організми, однак є й наземні види.
Мал. 14.1. Кальмар вільно плаває у товщі води
Поширення та спосіб життя
Середовище життя
Молюски живуть у солоних і прісних водоймах та на землі. їх можна побачити як у вологому тропічному лісі, так і в пустелі. Вони можуть вести малорухомий спосіб життя або плавати в товщі води (мал. 14.1). Деякі види мандрують тільки на стадії личинки, тимчасом як дорослі особини все життя залишаються на одному місці (мал. 14.2).
Що їдять і хто їх їсть?
Трапляються рослиноїдні й хижі молюски. Одні з них живляться залишками мертвих організмів (сапротрофи), інші є фільтраторами. Деякі молюски — паразити. Їдять молюсків представники майже всіх груп тварин: риби, птахи, ссавці, комахи, павукоподібні, кільчаки і, звичайно ж, інші молюски.
Особливості будови
Розміри тіла
За розмірами молюски дуже різні. Найменшими серед них є деякі двостулкові, дорослі особини яких виростають аж до 0,5 мм! А найбільшими є представники головоногих. Зі спійманих гігантських кальмарів найбільший сягав у довжину (зі щупальцями) до 16,5 м. Тимчасом найважчий представник іншого виду мав вагу майже 500 кг!
Мал. 14.2. Доросла мідія все життя проводить на одному місці
Мал. 14.3. Зовнішня будова молюска
Відділи тіла
Тіло молюсків не поділене на сегменти. Зазвичай воно складається з трьох відділів — голови, ноги й тулуба (мал. 14.3), хоча в деяких видів зникають окремі частини тіла. Окрім того, частини тіла можуть видозмінюватися. Так, одна нога в головоногих перетворилася на кілька щупалець.
Черепашка
Характерною особливістю молюсків є наявність черепашки, яку мають більшість видів. Черепашка може бути дуже різної форми: схожа на капелюшок, спіральна, двостулкова тощо. У деяких груп молюсків вона схована під шкірою, а інші її взагалі втратили.
Розмноження і розвиток
Розмножуються молюски статевим способом. Серед них є як гермафродити, так і роздільностатеві види. У водяних видів личинки плавають і таким чином забезпечують розселення виду. Вони можуть плавати самостійно або чіплятися за риб, на яких певний час паразитують.
Різноманітність
Молюски — дуже велика група тварин. На сьогодні їх відомо понад 100 тис. видів. Але ще далеко не всі види молюсків відкриті. Найбільшою групою серед них є черевоногі. Близько 80 % видів молюсків належать до цієї групи. Саме будова тіла черевоногих вважається типовою для молюсків.
Мал. 14.4. Наутилуси — єдині головоногі, які мають зовнішню черепашку
Другою за чисельністю групою є двостулкові. Вони мають двостулкову черепашку й не мають голови. Воно й не дивно — при нерухомому або малорухомому способі життя голова не потрібна, тому вона й редукувалася (зникла). У деяких двостулкових редукується ще й нога. Це зазвичай ті тварини, які все доросле життя сидять на одному місці й тільки фільтрують воду, а тому цілком можуть обійтися без ноги.
Деякі двостулкові молюски, наприклад гребінці, можуть розвивати досить значну швидкість, використовуючи реактивний спосіб руху. Швидко змикаючи стулки своєї черепашки, вони утворюють струмінь води, який їх і рухає.
Головоногі за чисельністю — група невелика, але за розмірами — це одні з найбільших молюсків. Живуть вони тільки в солоних водах. Нерідко рухаються, використовуючи реактивний спосіб — випускають струмінь води через спеціальну лійку. Черепашка в більшості значно редукована й розміщується під шкірою або взагалі відсутня. Тільки наутилуси (мал. 14.4) зберегли дуже гарну зовнішню черепашку.
Черевоногі
Черепашки каурі правили за монети в Стародавньому Китаї, Тибеті, Таїланді, зараз їх використовують як прикраси. З мурекса в давнину добували дорогий барвник — пурпур. Одяг, пофарбований пурпуром, могли носити тільки представники царських династій.
Двостулкові
Якщо на мантію перлової скойки потрапляє піщинка, довкола неї формується шар перламутру, так утворюється перлина.
Корабельний черв'як тередо — це молюск, схожий на черв'яка. Стулки його черепашки подібні до свердла. Він живиться деревиною, чим завдає значної шкоди.
Головоногі
Кальмари зовні схожі на ракету. Деякі з них здіймаються у повітря і якусь відстань летять над водою. Вони мають роговий дзьоб, який легко перекушує металеву волосінь, проколює панцир краба й черепашку двостулкового молюска.
За черепашками вимерлих головоногих визначають вік осадових порід.
Значення для людини
Позитивне
• Деякі види вживаються в їжу (устриці, мідії, кальмари тощо).
• Є джерелом перлин і перламутру (двостулкові).
• Є джерелом цінної фарби (сепія головоногих, пурпур черевоногих).
• Контролюють чисельність водяних організмів (головоногі й хижі черевоногі).
• Очищують воду у водоймах (двостулкові).
• Використовуються замість грошей (черепашки деяких черевоногих).
• Є об’єктами наукових досліджень (головоногі, черевоногі).
Негативне
• Деякі види є проміжними хазяями паразитичних червів (ставковики).
• Шкідники сільського господарства (слимаки).
• Отруйні тварини, які можуть стати причиною смерті людини (конуси, синьокільчастий восьминіг).
Запам'ятайте найважливіше
Молюски — це тварини, що мають зовнішній скелет — черепашку. їхнє тіло поділяється на голову, тулуб та ногу. Серед молюсків є рослиноїдні організми, хижаки, сапротрофи та фільтратори. Найпоширенішими є черевоногі, двостулкові та головоногі молюски. Найбільш високорозвиненими молюсками є головоногі.
Перевірте свої знання
1. За якими ознаками тварину можна віднести до молюсків?
2. Яку будову мають черепашки молюсків?
3. Яку шкоду людині можуть заподіяти молюски?
4. Які переваги та недоліки має черепашка в черевоногих молюсків?
5*. Використовуючи матеріали параграфа й додаткові джерела, поясніть, яку роль у природі відіграють ці тварини.
6*. Яких слимаків людина штучно вирощує для вживання в їжу? Чому до листя, яким їх вигодовують, додають крейду?
!!!! Виконайте тест код доступу 4888414 використай цей код,
Основні поняття й ключові терміни: ТВАРИНИ. Еукаріоти. Пригадайте! Дайте визначення поняттям «гриби» й «рослини».
Перегляньте відео
Поміркуйте!!!
У 2012 році в лісах на острові Борнео американськими науковцями було виявлено новий вид організмів, який назвали Губка Боб Квадратні Штани на честь головного героя мультсеріалу телеканалу Nickelodeon. Чому вчені віднесли цей вид до грибів, а не до тварин чи рослин?
Які відмінності тварин на рівні клітин?
Тварини, як і рослини та гриби, - представники еукаріотів, тобто організмів, клітини яких мають ядро. Окрім ядра, спільними ознаками в будові клітин, як ви вже знаєте, є наявність цитоплазми з органелами та поверхневого апарату. Але між представниками цих груп існують відмінності в будові клітин.
У клітинах рослин і грибів над мембраною розташована щільна клітинна оболонка з вуглеводів, яка обмежує рухливість тіла. У рослин вона побудована з целюлози, а в більшості грибів - з хітину. Тваринна клітина має лише клітинну мембрану з тонким надмембранним шаром, побудованим з вуглеводів. Клітинної щільної оболонки в тваринних клітин немає. Це сприяє зміні форми клітин та активному способу життя тваринних організмів.
Ознакою відмінності рослинних клітин є наявність у цитоплазмі особливих органел - пластид. Більшість цих органел мають зелене забарвлення - це хлоропласти. Вони містять зелений пігмент - хлорофіл, з допомогою якого клітини рослин поглинають світло й утворюють органічні речовини з неорганічних. Безбарвні пластиди - лейкопласти -запасають поживні речовини, а помаранчеві та червоні пластиди -хромопласти - надають органам рослин відповідного забарвлення. Клітини грибів і клітини тварин пластид не мають, тому їм властиве гетеротрофне живлення.
У цитоплазмі рослинних клітин і клітин грибів є вакуолі, заповнені клітинним соком. Ось тільки в рослин вони великі, а в грибів - менші. У клітинах тварин вакуолі теж можуть бути, але вони дрібні і виконують інші функції, (наприклад, перетравлювання речовин чи накопичення продуктів обміну для видалення).
Клітини тварин, рослин та грибів відрізняються також включеннями. Це непостійні структури клітини, які виконують здебільшого запасаючу функцію. У клітинах рослин у вигляді включень запасається такий вуглевод як крохмаль, а в клітинах тварин і грибів - глікоген.
Отже, визначальними причинами відмінності тварин від рослин та грибів є їх особливості на рівні клітин, а саме: 1) відсутність жорсткої клітинної оболонки; 2) відсутність пластид; 3) відсутність вакуоль з клітинним соком; 4) наявність включень з глікогену
Які відмінності тварин на рівні тканин, органів та систем органів?
Найбільш суттєвою особливістю організму тварин є спеціалізація тканин і систем органів на здійсненні життєвих функцій.
Ви пам’ятаєте, що у вищих рослин формуються різні типи тканин: твірні, покривні, основні, провідні, механічні. Вони складаються з живих і мертвих клітин, між якими можуть бути більш-менш розвинені проміжки - міжклітинники. У тваринних тканинах, якими є епітеліальні, сполучні, м’язові та нервова, міжклітинників немає, клітини здебільшого живі, а проміжки між клітинами можуть бути заповнені міжклітинною речовиною. У грибів справжніх тканин і, відповідно, органів та систем органів немає.
Органи тварин дуже різноманітні й складаються з кількох типів тканин, але один із них завжди переважає і визначає його основну функцію. Усі органи організму тварини взаємопов’язані й утворюють різні системи органів. У вищих рослин розрізняють вегетативні (корінь, пагін) й генеративні (наприклад, насінина, квітка) органи, які утворюють підземну й надземну системи.
Отже, тварини відрізняються від рослин й грибів більшою різноманітністю органів і систем органів, які спеціалізуються на здійсненні життєвих функцій
Які особливості життєдіяльності тварин?
Найзагальніші відмінності між тваринами, рослинами й грибами стосуються живлення й руху. Автотрофне живлення й прикріплений спосіб життя наявні в рослин. Для грибів характерні гетеротрофне
живлення й прикріплений спосіб життя. А у тварин, як ви вже чітко запам’ятали, спостерігається гетеротрофне живлення й активний спосіб життя, які й визначають особливості їхньої життєдіяльності.
Поява спеціалізованих органів дихання - зябер у водних мешканців, трахей і легенів у наземних - у порівнянні з рослинами та грибами в рази збільшує поверхню газообміну між організмом і середовищем. Тварина отримує завдяки цьому більше кисню, у її тілі активніше окиснюються поживні речовини, і в результаті вивільняється велика кількість енергії, необхідної для процесів життєдіяльності.
Тіло тварин компактне й пристосоване до переміщення, тому транспорт речовин має бути швидким, що забезпечує спеціалізована кровоносна система. У рослин неорганічні й органічні речовини транспортуються за допомогою містків між клітинами й провідними тканинами. Гриби ж справжніх тканин взагалі не мають, тому переміщення речовин здійснюється клітинами їхнього вегетативного тіла -грибниці, або міцелію.
Виділення в тварин має велике значення, оскільки у процесі інтенсивного обміну речовин утворюються шкідливі продукти обміну, які потрібно швидко видалити з організму. Тому в тварин у процесі еволюції утворюються спеціальні органи виділення, що формують видільну систему. Ці органи видаляють з організму сечовину, сечову кислоту й амоніак, що є продуктами розпаду азотистих речовин. У рослин схожих відходів утворюється небагато. Це пояснюється типом їх живлення і відсутністю м’язової активності. У грибів і рослин таких органів немає, і позбавляються вони від шкідливого й непотрібного на рівні клітин. Деякі продукти життєдіяльності накопичуються в рослин у листках і видаляються при листопаді.
Ріст у тварин переважно обмежений, у рослин і грибів - необмежений. Переважаючою формою розмноження тварин є статева, яка забезпечується статевою системою чоловічих і жіночих органів, тоді як у рослин і грибів дуже добре розвинене нестатеве розмноження, що здійснюється переважно шляхом утворення спор та вегетативно.
Регуляція процесів у тварин є досконалішою завдяки наявності нервової й ендокринної систем. У рослин та грибів регуляція гуморальна за допомогою фітогормонів, і здійснюється вона набагато повільніше.
Подразливість у тварин реалізується швидше завдяки розвиненим органам чуттів та наявності нервової системи. Реакція на вплив середовища відбувається у вигляді рухових таксисів і рефлексів завдяки розвиненій опорно-руховій системі. У рослин і грибів подразливість пов’язана з ростовими реакціями, які називаються тропізми.
Особливості життєдіяльності тварин | |
1. | Живлення гетеротрофне |
2. | Рух активний |
3. | Дихання за допомогою спеціалізованих органів |
4. | Транспорт речовин через покриви і за допомогою кровоносної системи |
5. | Виділення за допомогою спеціалізованих органів |
6. | Ріст переважно обмежений |
7. | Розмноження переважно статеве |
8. | Регуляція процесів нервова й гуморальна |
9. | Подразливість за допомогою органів чуття у вигляді таксисів і рефлексів |
Навчаємося пізнавати:
Розпізнавання зображень - це віднесення вихідних явищ, об’єктів до певної групи за допомогою виділення істотних ознак. Цей метод пізнання часто називають класифікацією без учителя, або апріорі, як говорять науковці, оскільки здійснюється розподіл на класи без застосування власного чи чужого досвіду. Виділіть істотні ознаки та розпізнайте з їх допомогою серед запропонованих ілюстрацій рослинну й тваринну клітини.
Приведіть у відповідність
Розпізнайте на ілюстраціях тканини і приведіть у відповідність подані види рослинних і тваринних тканин з їх зображеннями: 1 - хрящова тканина тварини, 2 - покривна тканина листка рослини, 3 - війчастий епітелій тварини, 4 - нервова тканина тварини, 5 - твірна тканина кореня рослини, 6 - основна тканина рослини.
Порівняльна таблиця. ОСОБЛИВОСТІ БУДОВИ Й ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТВАРИН У ПОРІВНЯННІ З РОСЛИНАМИ ТА ГРИБАМИ
Ознака | Тварини | Гриби | Рослини |
Особливості будови | |||
Клітина | Відсутність пластид Відсутність жорсткої клітинної стінки Вакуолі дрібні Запасання глікогену | Відсутність пластид Наявність жорсткої клітинної стінки Вакуолі дрібні Запасання глікогену | Наявність пластид Наявність жорсткої клітинної оболонки Вакуолі великі Запасання крохмалю |
Тканини | Епітеліальні, сполучні, м'язові й нервова | немає | Твірні, покривні, провідні, основні, механічні |
Органи | Органи травлення, дихання, кровообігу, виділення, руху, розмноження, чуття | немає | Вегетативні Генеративні |
Системи органів | Опорно-рухова, травна, дихальна, кровоносна, видільна, нервова, ендокринна, покривна, статева | немає | Надземна Підземна |
Особливості життєдіяльності | |||
Живлення | Гетеротрофне | Гетеротрофне | Автотрофне |
Транспорт речовин | Здійснюється рідинами тіла й кровоносною системою | Нитками грибниці | За допомогою містків між клітинами і провідними тканинами |
Виділення | За участю органів виділення | Через поверхню тіла | На рівні клітин |
Рух | Активний | Відсутнє активне переміщення | Здебільшого прикріплений спосіб життя |
Подраз ливість | У вигляді рухових реакцій | У вигляді ростових реакцій | У вигляді ростових реакцій |
Ріст | Обмежений | Необмежений | Необмежений |
Завдяки особливостям будови й життєдіяльності тварини є най-чисельнішою та найрізноманітнішою групою організмів нашої Землі. Вони є мешканцями усіх земних екосистем (лісів, озер, боліт тощо) і відіграють важливу роль у їх виникненні та існуванні. Тварини забезпечують їжею, сировиною, ліками й саму людину. Тому знання будови, житєдіяльності, поширення, різноманітності, історичного розвитку цих істот є необхідною складовою світогляду кожної людини. У цьому нам допомагає наука про тварин - ЗООЛОГІЯ.
Виконайте тест!!!"Біологія як наука. Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень.Тканини тварин."
Урок №68. Тема: Організми і екосистеми.
Завдання:
- Перегляньте та опрацюйте відео
- Складіть пазл, визначіть екосистему її мешканців, відповідь із картинкою надішліть скриншотом мені на вайбер.
35
Swan-chicks-nest-water-nature
Урок №67. Тема:Організми та чинники живої природи.
Завдання:
- Перегляньте та опрацюйте відео "Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв'язок між організмами. Угрупування організмів".
Урок №67. Тема:Організми та чинники живої природи.
- Онлайн кроссворд "Кросворд ПОВЕДІНКА ТВАРИН". Відповіді присилайте на мою пошту vitysuk0408@gmail.com
Урок № 66. Контрольна робота за ІІ семестр.
Домашнє завдання активне.
Завдання необхідно виконати до 23 травня 23:00.
Код доступу 637164 Використай цей код, відкривши посилання join.naurok.ua
Доброго дня, учні! Усім успіхів та здоров’я!
Урок №65.Тема: Середовище існування тварин. Різноманітність способів життя. Зв'язок тварин з іншими компонентами екосистеми. Мета: продовжити формувати знання про середовища існування тварин; звернути увагу на поведінку тварин та взаємозв’язок тварин з іншими компонентами екологічних систем; розвивати вміння виявляти основні екологічні закономірності, що ілюструють взаємозв'язку живих організмів у природі. Основні поняття і терміни: середовище існування, чинники середовища існування: температура, тиск, вологість; вид, порода, популяція, наземний, наземно - повітряний, підземний( ґрунтовий), водний і паразитичний спосіб життя, екосистема, ареал. Хід уроку
Одного разу Ходжа Насреддін зайшов до мечеті читати проповідь. «О миряни, - запитав він, - а чи знаєте ви, про що я буду розповідати?». «Не знаємо», - відповіли вони. «Якщо ви не знаєте, тоді про що ж мені з вами розмовляти», - сказав Ходжа Насреддін і вийшов з мечеті. Другого дня, коли він прийшов до мечеті та звернувся до людей з тим самим запитанням, вони відповіли: «Знаємо!» «Якщо ви знаєте, то про що мені з вами розмовляти?», - відповів Ходжа і знову пішов. На третій день миряни відповіли: «О шановний, деякі знають, про що ти розповідатимеш, інші – ні». «Тоді, - сказав Ходжа, - хай ті, що знають, розкажуть тим, які не знають». І ми зробимо так само. Протягом мільйонів років формувалися відносни між різними організмами, відтак весь сучасний світ існує як єдина жива система. У ній всі живі істоти нежива природа взаємопов'язані так розумно, що іноді здається, ніби світ спланований якимось генієм. Загадки тваринного світу чекають на дослідників. Сьогодні ми на уроці будемо досліджувати середовище існування тварин,різноманітність способів життя, та про зв'язок тварин з іншими компонентами екосистеми. 1. Що потрібно тваринам для нормальної життєдіяльності? Чинники середовища існування: -Температура -Волога - Тепло - Світло Екологічні фактори: Абіотичні Біотичні Антропогенні 1. Середовища існування тварин. Середовища існування тварин: Наземно – повітряне Водне Ґрунтове Організми інших істот Виконання завдань практикуму Завдання 1. З'єднайте стрілками правильну відповідь
Екологічні фактори
Їх характеристика
антропогенний
вплив інших живих істот
абіотичні
вплив діяльності людини
біотичні
вплив сил неживої природи
Завдання 2. Опираючись на матеріал підручника, заповніть таблицю. Характеристика середовищ існування організмів
Середовище існування
Особливості (склад повітря, кількість вологи,коливання температури,освітлення)
Приклади організмів які існують в цьому середовищі
Наземно – повітряне
Водне
Ґрунтове
Організми інших істот
Підготуватись до контрольної роботи за семестр!!! Бережіть здоров’я!!!
Екологічні фактори
|
Їх характеристика
|
антропогенний
|
вплив інших живих істот
|
абіотичні
|
вплив діяльності людини
|
біотичні
|
вплив сил неживої природи
|
Середовище існування
|
Особливості (склад повітря, кількість вологи,коливання температури,освітлення)
|
Приклади організмів які існують в цьому середовищі
|
Наземно – повітряне
| ||
Водне
| ||
Ґрунтове
| ||
Організми інших істот
|
Урок №63-64. Тема уроку: "Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення".
Завдання: Шановні учні та батьки! Для вивчення теми ви можете, на власний розсуд, скористатися такими джерелами інформації як відео, параграф підручника.
1.Прочитати параграф 50. 2.Переглянути презентацію та відео: https://naurok.com.ua/evolyuciya-povedinki-tvarin-pristosuvalne-znachennya-165959.html
https://www.youtube.com/watch?v=bXvrAm73EHo
3. Територіальна поведінка тварин.
4. Готуємося до контрольної роботи. Повторити § 28-50. Тести на ст.221 підручника (усно).
Урок №62. Тема уроку: Міні-проект "Як вчаться пташенята. Як тварини користуються знаряддями праці." Прийом «Проблемного питання»: Будь-який хазяїн домашньої тварини знає, що його собака (кіт, папуга) дуже розумний. А що свідчить про розум тварини з погляду науки? Уміння використовувати знаряддя праці? Чи вміння розмовляти? Спробуймо розібратися?
Пишіть свої прізвища в темі листа, я не знаю всі ваші e-mail Завдання : Перегляньте відео: https://www.youtube.com/watch?v=jp8mVQ0Ln2M
Пошук інформації:
- збір і уточнення інформації;
-вивчення літератури.
Учні: збирають інформацію в Інтернеті та інших друкованих виданнях, аналізують, систематизують по темах. До речі, у самостійній роботі два варіанти: І варіант виконуватимуть ті, хто має прізвище на А-М (про пташенят); ІІ варіант виконуватимуть ті, хто має прізвище на Н-Я (про знаряддя праці). Для оцінювання роботи фото з виконаними завданнями надсилати на вайбер, або пошту vitysuk0408@gmail.com При виконанні дотримуємося доброчесності!!! Будь-який хазяїн домашньої тварини знає, що його собака (кіт, папуга) дуже розумний. А що свідчить про розум тварини з погляду науки? Уміння використовувати знаряддя праці? Чи вміння розмовляти? Спробуймо розібратися. Готуємося до контрольної роботи .
Урок №61. Тема.Репродуктивна поведінка тварин.
- збір і уточнення інформації;
-вивчення літератури.
Учні: збирають інформацію в Інтернеті та інших друкованих виданнях, аналізують, систематизують по темах. До речі, у самостійній роботі два варіанти: І варіант виконуватимуть ті, хто має прізвище на А-М (про пташенят); ІІ варіант виконуватимуть ті, хто має прізвище на Н-Я (про знаряддя праці). Для оцінювання роботи фото з виконаними завданнями надсилати на вайбер, або пошту vitysuk0408@gmail.com При виконанні дотримуємося доброчесності!!! Будь-який хазяїн домашньої тварини знає, що його собака (кіт, папуга) дуже розумний. А що свідчить про розум тварини з погляду науки? Уміння використовувати знаряддя праці? Чи вміння розмовляти? Спробуймо розібратися. Готуємося до контрольної роботи .
Урок №60. Тема. Індивідуальна поведінка тварин.

Форма
поведінки
|
Значення
|
Рухова
поведінка
|
Забезпечує переміщення тварин у просторі за допомогою війок, джгутиків, хвилеподібних рухів тіла, складок покривів, кінцівок тощо.
|
Харчова
поведінка
|
Спрямована на забезпечення організму їжею та водою з використанням органів живлення й травлення: щупальців, глотки, щелеп, дзьоба, язика, хобота тощо.
|
Терморегу
ляція
|
Дії, що спрямовані на утворення, збереження або віддачу тепла у тварин, залежно від умов середовища. Прикладами такої поведінки можуть бути міграції, сплячка, заціпеніння, зігрівання на сонці тощо.
|
Пошуки або будівництво сховищ
|
Дії тварин, спрямовані на відшукування або побудову місць для захисту від несприятливих температур, опадів, хижаків. Такими сховищами є нори, гнізда, дупла, хатки тощо.
|
Захисна
поведінка
|
Втеча, напад, спротив, переховування, прикидання, завмирання, попередження.
|
Гігієнічна
поведінка
|
Дії, спрямовані на підтримку чистоти тіла, позбавлення від шкірних паразитів. Це грязеві чи пилові ванни, водяний душ чи купання, вичісування, вилизування тощо.
|
Дослідницька поведінка
|
Дії, спрямовані на ознайомлення з предметами навколишнього середовища, полегшують виживання й розмноження.
|
Форма
поведінки
|
Значення
|
Ігрова
поведінка
|
Дії тварин, що забезпечують формування навичок полювання, спілкування, збагачення інформацією тощо.
|
Використання знарядь праці
|
Дії з предметами середовища для здобування їжі та захисту. Найчастіше тваринами використовуються камені, гілки, колючки.
|
Біологічні
ритми
|
Поведінка у вигляді періодичних дій у відповідності до періодичних змін у середовищі. Найвідомішими є добові та сезонні ритми.
|



Урок №59. Елементарна розумова діяльність тварин.
Домашнє завдання. Дослідження!!! (слайд "17-18)Провести дослідження на тему «Спостереження за поведінкою тварин» (на прикладі домашніх тварин) за інструкційною карткою. Результати дослідження оформити в робочому зошиті. (Рекомендації щодо лабораторного дослідження наведені в методичних матеріалах. Термін виконання — 2 тижні.)
єдина книга з великим змістом на кожній сторінці».
ми продовжимо гортати сторінки книги «Природа». Дізнаємося більше про поведінку
тварин та вивчимо особливості різних типів поведінки.
бажаю вам успіху в опрацюванні цих тем.
диктант:
В – 1
|
В – 2
|
1.
Поведінка допомагає тваринам пристосуватись до умов середовища.
2.
Поведінка тварин не впливає на виживання виду.
3.
Експеримент – це реєстрація всієї послідовності поведінкових реакцій особин певного виду.
4.
Мічення птахів здійснюється кільцями.
5.
Для спостереження характерна активна взаємодія дослідника з твариною.
6.
Для вивчення знакових стимулів етологи використовують моделі цих стимулів. |
1.
Наука про поведінку тварин називається екологія.
2.
Поведінка тварин не впливає на відтворення виду.
3.
Спостереження – це цілеспрямоване сприйняття та опис тварин.
4.
Мічення комах здійснюється мітками з радіоактивними речовинами.
5.
Експерименти проводять у природних та штучних умовах.
6.
Знакові стимули – це зовнішні подразники, що спричиняють специфічну поведінкову реакцію у тварин. |
два типи поведінки тварин. Перший слайд показує поведінку одного типу, другий –
іншого. Спробуйте здогадатися, які це типи поведінки?
ставка зникла ціла колонія жаб - за кілька днів до руйнівного землетрусу.
досліджуючи цей факт прийшли до висновку, що тварини природних водойм дуже чутливі до змін у хімічному складі води, і тому
можуть відчувати наближення підземного поштовху за кілька днів до того, як він
власне відбудеться.
прикладом такої поведінки є масове виповзання змій зі своїх нір у 1975 році в
китайському місті Хайчен за місяць до того, як стався великий землетрус.
поведінка була тим більш дивною, що відбувалося все під час зими при мінусових
температурах, коли змії повинні були перебувати у сплячці і, виповзаючи
назовні, фактично прирікали себе на вірну смерть.
прогнозування землетрусів.
спадок нащадкам від батьків.
індивідуального досвіду тварини під час научіння.
поведінка
базується на безумовних рефлексах та інстинктах.
постійні, стереотипні, вроджені реакції організму на внутрішні і зовнішні
подразники. Наприклад, виділення слини під час потрапляння їжі до рота,
відсмикування кінцівки від гострого предмета.
зумовлених стереотипних дій. Вони характерні для особин даного виду і
здійснюються у відповідь на зовнішні або внутрішні подразники для задоволення
основних потреб тварин. Наприклад, батьківський інстинкт, інстинкт продовження
роду, харчовий інстинкт, будівельний та інші.
специфічні для кожного виду, тому їх ще називають видовими. Наприклад, багато
видів птахів будує гнізда, але ви ніколи не сплутаєте гніздо солов’я і ластівки
міської.
вродженої поведінки, наприклад, відсмикування лапки від гарячого або гострого
предмета, полягає в тому, що ця дія відбувається дуже швидко й зазвичай
безпомилково. Це істотно знижує імовірність фатальних помилок, які могла б
допустити тварина, якби їй доводилося вчитися уникати вогню або затаюватися від
хижака. Крім того, вроджена поведінка зменшує затрати часу та енергії на
научіння.
поведінка сприяє виживанню виду одразу після народження.
пристосування кожної особини до змінних умов середовища впродовж
індивідуального розвитку. Прояви набутої поведінки не передаються з покоління в
покоління й не закріплюються у спадковості.
індивідуальної поведінки в результаті попереднього досвіду, тобто взаємодії
тварини з навколишнім світом. Воно може бути як короткочасним, так і постійним,
а його стійкість залежить від пам’яті – здатності зберігати та використовувати
інформацію з попереднього досвіду. Без пам’яті научіння неможливе.
оточує тварину, постійно змінюється, і научіння дає можливість пристосуватися
до нових умов.
мірі властиве всім тваринам.
і гідр спостерігають реакцію «переляку»
на вібрацію навколишнього середовища. Якщо вібрація діє на них тривалий час, ці
тварини перестають на неї реагувати.
научіння є імпринтинг –
фіксація в пам’яті ознак об’єктів під час формування або корегування вроджених
поведінкових дій. Найбільш відомим прикладом імпринтингу є вироблення реакції
слідування у виводкових птахів. Наприклад, у гусенят після вилуплення
формується прив’язаність до першого побаченого об’єкта, що рухається. У
природних умовах цим об’єктом стає мати, і гусенята відразу після вилуплення
всюди слідують за нею. Якщо першим об’єктом, що рухається, виявляється людина
або навіть неживий предмет (м’яч), то гусенята прямуватимуть саме за ними.
научіння є метод проб і помилок.
Він полягає в тому, що тварина в разі виникнення потреби робить безліч різних
дій (проб), більшість з них виявляється марними (помилки). Але деякі
допомагають досягти мети, і тоді вони закріплюються.
умовах метод проб і помилок не завжди ефективний. Помилка може виявитися
останньою: зайцю не бажано помилятися у своїй поведінці, побачивши вовка.
відбувається повторення певних дій за більш дорослою або досвідченою особиною.
Наприклад, хижаки демонструють дитинчатам як слід полювати, птахи – співати.
схеми «Поведінка тварин».
поведінку».
набуту, ІІ варіант – вроджену:
у водойму, закопують себе в мул і залишаються там до кінця зими.
залежно від того, який колір мають предмети навколо нього.
бачить, як хазяїн відкриває пачку з кормом.
своїх іклів на відстань до 2,5 м, намагаючись вцілити в очі жертви (жертва
після цього сліпне).
намагаючись розмістити їх на тих рослинах, які будуть корисними для її
нащадків.
«мамою»-качкою.
дію за старшими в табуні.
яйця з гнізда «пташки-мами».
завдання.
Опрацювати
підручник §42.
Вивчити
конспект.
птахи. Ми навчилися плавати під водою, як риби. Залишилося тепер навчитися жити
на землі, як люди» Бернард Шоу
саме поняття «жити на землі, як люди», кожен вкладає своє значення, але головне
пам’ятати, що справжню людину завжди відрізняють благородні риси характеру:
ввічливість, порядність та висока моральність.
Немає коментарів:
Дописати коментар