Біологія 6 клас

22.01.2021 р. Тема: Будова та функції листка Тривалість життя листків. Видозміни листка.

-Опрацюйте презентацію та теоретичний матеріал на моєму блозі!


Пригадайте функції листка. Які функції жилок?

Яка тривалість життя листків? Листки більшості квіткових рослин живуть лише протягом теплих місяців року. В однорічних видів вони відмирають разом з іншими надземними частинами рослини. У багаторічних дерев’янистих рослин листки часто живуть протягом одного року і повністю опадають певної пори. У рослин наших широт (береза, клен, липа, яблуня, горобина і безліч інших) це відбувається восени. Такі рослини називають листопадними.

У деяких рослин листки живуть кілька років. Придивіться до кімнатних рослин - фікуса чи монстери. Вони цілорічно зелені. Це тому, що листки в них живуть кілька років і замінюються поступово. Старі листки відмирають і водночас з’являються нові - молоді. Так само поступово замінюються листки і в багатьох рослин у природі (брусниця, лавровишня, верес, сосна, ялина та інші). Такі рослини називають вічнозеленими.

Природне явище масового опадання листків у рослин на період несприятливих умов називають листопадом. Скидаючи листки, рослини захищаються від надмірної втрати води, адже коренева система за низьких температур не змогла б забезпечити нею рослину. У вічнозелених хвойних рослин (сосна, ялина) листки такі дрібні, що води випаровують небагато. Тому вони не скидають на зиму листки.

Осінній листопад супроводжується зміною забарвлення листків -однією з перших ознак осені (мал. 123). Жовтіють берези, ясени та липи, рожевіють листки калини та брусниці, червоніє листя дикого винограду та клена. Що зумовлює це розмаїття барв осені? Ми вже

згадували, що в листках рослин одночасно із зеленим пігментом -хлорофілом -єй інші пігменти, зокрема золотаво-жовті, жовтогарячі, червоні. Ближче до осені в листках руйнується насамперед хлорофіл. Інші пігменти стійкіші, тому восени їхня наявність у листках стає помітною.

Які чинники я;умовлюють листопад? З настанням осені коротшає день, знижується температура повітря, зменшуються випаровування та надходження води через кореневу систему. Водночас посилюється відплив органічних речовин з листка в стебло та корінь. Тож листок, що відпав, має низький уміст потрібних рослині речовин. Натомість у ньому накопичуються різні шкідливі речовини. Скидаючи листки, рослина позбавляється непотрібних їй речовин.

Поблизу стебла в черешку листка є шар клітин основної тканини (мал. 124).

Восени ці клітини починають посилено ділитися, утворюючи впоперек черешка гладенькі та округлі клітини. Між ними виникають великі міжклітинники, тому ці клітини легко відокремлюються одна від одної. Достатньо краплини дощу чи подиху вітру, як листок опадає.

Опале листя розкладають ґрунтові бактерії, гриби, тварини. Мінеральні солі, що утворилися внаслідок цього розкладу, знову використовують рослини (перегляньте ще раз малюнок 102).

Які є видозміні! листки Крім основних функцій (газообмін, випаровування води, фотосинтез), листки можуть виконувати й деякі додаткові, у зв’язку із чим вони дещо видозмінюються (мал. 125).

Рослини посушливих місцевостей у листках накопичують воду, тому вони стають м’ясистими (алое, молодило) (мал. 125, 1). Часто листки видозмінюються на захисні колючки, як у барбарису (мал. 125, 2). В акації білої колючки - це видозмінені прилистки.

Цікаво знати, що в кактусів жорсткі колючки не лише захищають від виїдання тваринами, а й зменшують випаровування води. Вода в кактусах накопичується у стеблі У спекотних пустелях Центральної Америки зростають кактуси, здатні накопичувати у своєму тілі до 3 тонн води!

Ще однією з видозмін листка є вусики. Усім відома рослина горох має довге тонке стебло. Окремі листочки складних листків цієї рослини перетворилися на вусики, якими вона чіпляється за різні предмети й закріплює стебло в певному положенні (мал. 125, 3). Отже, на вусики в рослин можуть видозмінюватись як окремі листки, так і весь пагін (пригадайте видозміни пагона - вусики). Листки можуть перетворюватися на луски. У соковитих лусках цибулин (наприклад, цибулі городньої) накопичуються запасні поживні речовини та вода. Зовнішні сухі луски захищають внутрішні частини цибулин та бруньок дерев і чагарників (мал. 125, 4) від механічних ушкоджень, пересихання, низьких чи високих температур.

Мал. 125. Видозміни листків: 1 - м'ясисті листки молодила; 2 - захисні колючки в барбарису; 3 - вусики гороху; 4 - брунькові луски. Завдання. Розгляньте малюнки і поясніть біологічне значення видозмін листків

У комахоїдних рослин (росичка, венерина мухоловка, пухирник) листки пристосовані для полювання на комах (мал. 126). Ці листки не

лише захоплюють здобич, а й виділяють травні соки, що її перетравлюють. Споживаючи дрібних комах, комахоїдні рослини компенсують нестачу деяких речовин у ґрунті, на якому вони зростають. Відомо приблизно 500 видів комахоїдних рослин, здебільшого це мешканці тропіків. В Україні трапляються альдрованда пухирчаста, а також декілька видів росичок.

Завдання. Деякі рослини здатні розмножуватися листками. Проведіть такий дослід. Зріжте листок сенполії і покладіть його на вологий ґрунт. Через деякий час ви зможете помітити, що на листку утворилися додаткові корені. Згодом з такого листка розвинеться нова рослина.

Листопад захищає рослину від надмірних витрат води та дає їй змогу позбутися шкідливих продуктів обміну речовин.

Залежно від тривалості життя листків рослини поділяють на листопадні (листки живуть протягом одного року) та вічнозелені (листки живуть декілька років).

Здійснюючи додаткові функції, листки можуть видозмінюватися на колючки, луски, вусики тощо.

Поповніть свій біологічний словник: листопадні та вічнозелені рослини, листопад, видозміни листка.

Перевірте здобуті знання

Тест: "Тривалість життя листків. Видозміни листка"
Код доступу 7755988 використай цей код, відкривши це посилання  join.naurok.ua

Дайте відповідь на запитання

1.    Які рослини називають листопадними, а які - вічнозеленими? Наведіть приклади.

2.    Що таке листопад? Які чинники його зумовлюють?

3.    Яке значення листопаду для рослин?

Завдання (виконуйте в робочих зошитах). Користуючись малюнками підручника та Інтернетом, наведіть приклади рослин з різними видозмінами листків: колючками, вусиками, ловильними, м’ясистими.

Поміркуйте! Яке значення вічнозелених рослин для існування життя на нашій планеті?

Користуючись різними джерелами інформації, виконайте МІНІ-ПРОЕКТИ: Листопад; Рослини-хижаки. Цю роботу виконуйте групами. Міні-проекти у вигляді комп’ютерної або іншої презентації показують на уроці.

18.01. 2021 р. Увага для консультацій до уроку скористайся з 11.25-12.10 години! Google Meet за посиланням -https://meet.google.com/bvp-ixke-rde

Тема: Видозміни пагона. Різноманітність і видозміни вегетативних органів.

- Перегляньте відеоурок  "Видозміни пагона"


- Опрацюйте презентацію!

Виконайте інтерактивну вправу "Видозміни пагона"

11.01.2021 р. Тема: Тканини рослин.

- Перегляньте відеоурок "Тканини рослин"
- Опрацюйте презентацію!

Поповніть свій біологічний словник: тканини, твірні, покривні, основні, механічні, провідні тканини, провідні пучки.

ПЕРЕВІРТЕ ЗДОБУТІ ЗНАННЯ

Виберіть одну правильну відповідь

  • 1. Укажіть тканину рослин, з якої починається розвиток інших тканин: а) покривна; б) провідна; в) твірна; г) основна.
  • 2. Укажіть тканину рослин, у якій відбувається фотосинтез: а) твірна; б) покривна; в) провідна; г) основна.

Дайте відповідь на запитання

  • 1. Які типи рослинних тканин ви знаєте?
  • 2. Із чого складаються провідні пучки?

Поміркуйте. Які тканини забезпечують взаємозв’язок між різними органами рослини?


27.11.202020 р. Тема: Дріжджі – одноклітинні гриби. 
1.Перегляньте відеоуроки та матеріали даної теми.





Пригадайте будову та функції клітинної оболонки в клітин рослин. Що таке біотехнологія?

Які організми називають грибами? Ви вже знаєте, що гриби об’єднують в окрему групу. Пізніше ми детальніше розглянемо особливості будови, процесів життєдіяльності та різноманітність цих організмів. Тепер лише пригадаємо, що гриби, на відміну від рослин, не здатні до фотосинтезу. Вони можуть споживати лише розчини органічних речовин. Клітина грибів має щільну клітинну оболонку подібно до клітин рослин. До її складу входить особливий вуглевод - хітин.


Цікаво знати, що вуглевод хітин також входить до складу покривів комах.

Розгляньте малюнок 65, А. Більшість грибів має тіло у вигляді окремих ниток. Їхню сукупність називають грибницею.

Мал. 65. А. Схема будови шапинкового гриба: зверніть увагу на грибні нитки (1), розташовані в ґрунті. Б. Будова клітини дріжджів: 1 - клітинна оболонка; 2 - цитоплазма, 3 - вакуоля з клітинним соком; 4 - ядро

Серед грибів є як багатоклітинні, так і одноклітинні. На цьому уроці ми ознайомимося з одноклітинними представниками грибів - дріжджами. На відміну від більшості грибів, вони не утворюють грибних ниток. Клітини дріжджів мають кулясту або овальну форму (мал. 65, Б).

Дріжджі можуть мешкати у водоймах, а на суходолі надають переваги місцям, багатим на цукри. Це може бути поверхня плодів і листків, нектар квіток тощо. Небагато представників дріжджів трапляється у ґрунті. Найбільш відомі серед дріжджів - цукрові, або пекарські, дріжджі.

Мал. 66. Процес брунькування у дріжджів: 1 - материнська клітина; 2 - утворення бруньки (а); 3 - ланцюжки клітин

Розмножуються цукрові дріжджі так званим брунькуванням (мал 66). При цьому від материнської клітини відокремлюється дрібніша дочірня - брунька. В інших представників дріжджів можливе розмноження й шляхом поділу клітини навпіл.

За сприятливих умов (підвищена температура, достатня кількість цукрів, кисню) пекарські дріжджі здатні так швидко брунькуватись, що утворюють ланцюжки клітин. Клітини в таких ланцюжках тримаються не досить міцно. Тому вони легко можуть відокремлюватись одна від одної. Кожна материнська клітина може дати початок 20-30 брунькам.

Яке значения дріжджів у природі та житті людини? Дріжджі з давніх часів людина використовувала для випікання хліба. Археологічні дослідження показали, що в Давньому Єгипті цукрові дріжджі використовували при випіканні хліба ще понад 4500 років тому.

Тісто, у якому застосовано дріжджі, стає пухким і набуває приємних смакових якостей. Завдяки чому? У процесі життєдіяльності дріжджів виділяється вуглекислий газ. Пухирці цього газу піднімають тісто й роблять його пухким і м’яким.

Цікаво знати, що пивні дріжджі багаті на вітаміни. Як ви знаєте, вітаміни необхідні для нормального росту й розвитку нашого організму Препарати із сухих пивних дріжджів можна придбати в аптеках. Такі самі вітамінні препарати на основі дріжджів використовують і для свійських тварин.

Певні види дріжджів людина використовує для виготовлення харчових добавок, багатих на білки. Дріжджові добавки використовують і при виготовленні кормів для тварин. Це так звані кормові дріжджі. Деякі види дріжджів застосовують для очищення забруднених нафтою водойм.

Цікаво знати, що останнім часом певні культури дріжджів використовують для отримання сучасного недорогого біологічного палива. Його виготовляють з рослинного матеріалу - соломи чи відходів деревообробної промисловості.

У нашому організмі, зокрема кишечнику, зазвичай мешкають дріжджі роду Кандида і не завдають йому шкоди. Але в разі масового розмноження вони можуть спричинити захворювання у людей з послабленою імунною системою. Наприклад, за тривалого вживання антибіотиків. Таке захворювання має назву молочниця. При цьому уражуються нігті, слизові оболонки рота та інших органів. Ефективним засобом для профілактики розмноження грибів роду Кандида в кишечнику є регулярне вживання йогуртів та інших молочнокислих продуктів, які містять корисні для нашого організму бактерії.

УЗАГАЛЬНИМО ЗНАННЯ

  • Дріжджі - це одноклітинні гриби. Їхні клітини мають овальну або кулясту форму. Вони не утворюють грибних ниток.
  • Дріжджі надають перевагу середовищам з високим умістом цукру, поверхні плодів і листків, нектару квіток тощо.
  • Розмножуються дріжджі брунькуванням.
  • Цукрові дріжджі широко застосовують у хлібопекарській промисловості.

2. Поповніть свій біологічний словник: грибниця, дріжджі, брунькування.

3.  ПЕРЕВІРТЕ ЗДОБУТІ ЗНАННЯ

Виберіть одну правильну відповідь

  • 1. Цукрові дріжджі розмножуються: а) поділом навпіл; б) брунькуванням; в) спорами.
  • 2. У клітинах цукрових дріжджів клітинна оболонка: а) є; б) немає.

4. Дайте відповідь на запитання

  • 1. У яких галузях господарства людина використовує дріжджі?
  • 2. Якої шкоди дріжджі можуть завдавати людині?

Поміркуйте. Чому дріжджове тісто треба тримати в теплому місці?

23.11.2020 р. Тема: Хвороби людини, що викликаються одноклітинними тваринами (на прикладі малярійного плазмодія і дизентерійної амеби).
1.Перегляньте відеоурок та матеріали даної теми.
2. Опрацюйте презентацію. Викойте завдання на слайді 27.
3. Підготуй питання другу за цією темою!


20.11.2020 р. Урок №2. Тема:Евглена зелена, амеба, інфузорія - одноклітинні тварини (середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі).
- Заповніть таблицю із слайду 11.
-Перегляньте відеоуроку та матеріали даної теми.

Якщо помістити евглену зелену в цілковиту темряву, додавши у воду, де вона мешкає відвару картоплі, та почекати близько 25 днів, то через мікроскоп можна побачити що евглена позбавилася свого зеленого кольору , але не загинула. Чому? Міксотрофи - організми, які здатні залежно від умов проживання суміщати водночас різні типи живлення – автотрофне й гетеротрофне: синтезувати органічні сполуки з неорганічних речовин і споживати готові органічні, сполуки. Прийом «Дивуй» Джгутик евглени виробляє гвинтоподібні рухи, як би вгвинчуючись у воду. Дію його можна порівняти з дією гвинта моторного човна або пароплава. Такий рух досконаліший, ніж пересування за допомогою псевдоніжок та війок. Евглена, наприклад, пересувається значно швидше, ніж інфузорія-туфелька. Евглена робить до 40 обертів на секунду. Ймовірно, кожен з вас помічав, як іноді вода у ставку або калюжі набуває зеленого забарвлення, або, як кажуть, «цвіте» Це і є- евглени зелені. При масовому розмноженні евглени вода стає зеленою, особливо активно цей процес відбувається влітку, за сприятливих умов життя.

Прийом«Дивуй». Дуже поширена в ґрунті, на корі дерев і у воді представниця зелених водоростей хлорела, часто використовується у дослідницьких роботах. Вона росте дуже швидко. Як свідчать досліди, що проводилися у США, за добу хлорела збільшує свою вагу в три тисячі разів. З одного гектара площі можна отримати понад 40 тонн сухого концентрату. Протягом цього часу водорість поглинає величезну кількість вуглекислого газу, виділяючи натомість дуже багато кисню. Вміст вітаміну С у хлорелі майже такий самий, як у лимоні; білка — у чотири рази більше, ніж у пшениці. З неї отримують цінну біомасу, яку використовують як корм, добриво та технічну сировину.

Значення одноклітинних водоростей в природі та житті людини. 

Використовують для очищення води. Виготовлення медичних препаратів.

Для поновлення складу повітря на космічних станціях і підводних човнах.

В біотехнології – це наука, яка розробляє методи застосування організмів та біологічних процесів у промисловості.


Виснок 2 тем уроків:
Еглена зелена - одноклітинний організм, якому притаманні ознаки як тваринних, так і рослинних клітин. • Хлорелу широко використовують як вітамінні та стимулюючі препарати, вживають в їжу тощо. ламідомонада та хлорела - одноклітинні зелені водорості. Забарвлення їхнім клітинам надає зелений пігмент хлорофіл, який міститься в хлоропластах. • Х
ламідомонада Х має два джгутики, за допомогою яких плаває в товщі води. Вона здатна розмножуватись як нестатево, за допомогою рухомих спор, так і статевим шляхом.
Хлорела Хджгутиків не має, тому її клітина нерухома. Вона розмножується лише нестатево, за допомогою нерухомих спор.
20.11.2020 р. Урок №1. Тема:Хламідомонада, хлорела – одноклітинні рослини (середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі).
Відомий мандрівник Ален Бомбар вирішив довести, що людина, яка опинилась за бортом судна без їжі в океані, цілком може вижити. Він здійснив легендарну подорож через Атлантичний океан самостійно, харчуючись тільки тим, що зміг виловити у верхніх шарах води (переважно одноклітинні водорості). Які ж поживні речовини містять одноклітинні водорості, які являються кормом для морських тварин і можуть бути їжею для людини? (Крохмаль)

Довідка: дуже багато білка містять бобові - до 30% білка, пшениця – біля 20%, а одноклітинна водорість хлорела – 50%.

Хлорела та хламідомонада – це одноклітинні зелені водорості. Познайомитися з ними і є метою сьогоднішнього уроку. Хламідомонада - мікроскопічна одноклітинна водорість, що мешкає здебільшого в прісних водоймах. Форма клітини – грушоподібна,вкрита клітинною оболонкою,що дає їй схожість з рослинами. Наявні два джгутики однакової довжини за допомогою яких вона рухається (прикріплюю джгутик до клітини). Є дві маленькі скоротливі вакуолі.
-Перегляньте відеоуроку та матеріали даної теми.





21.09.2020 р. Тема:Тема: Збільшувальні прилади. Лупа. Мікроскоп.
- Перегляньте відеоурок

Цікаві факти!

Ви ознайомитеся з будовою мікроскопа та дізнаєтесь, як розраховувати його збільшення.

Чи будемо ми працювати з мікроскопом? Що можна побачити в мікроскоп, окрім бактерій?

Мікроскоп (від грецького «мікрос» — малий та «скопео» — дивитись, роздивлятись) — це збільшувальний прилад, який дозволяє розглядати предмети дуже малого розміру. Конструкція шкільного мікроскопа майже така сама, як у найкращих дослідницьких мікроскопів першої половини XX ст. (мал. 6). При правильному налаштуванні шкільний мікроскоп дозволяє побачити не лише клітину, але й окремі її внутрішні структури. А за наявності певного досвіду — навіть виконувати деякі цікаві експерименти.

Мал. 6. Зовнішній вигляд та основні складові шкільного мікроскопа

Мікроскоп складається з корпусу та елементів оптичної системи, через які проходить світло.

Частинами корпусу є:

  • основа;
  • предметний столик, на якому розміщується дослідний зразок, що закріплюється на столику за допомогою двох гнучких тримачів;
  • штатив зі змінним кутом нахилу, на якому знаходяться великий гвинт грубого налаштування чіткості (макрогвинт), та менший гвинт точного налаштування чіткості (мікрогвинт);
  • тубус, на нижній частині якого кріпиться револьверна насадка з об’єктивами, а у верхню частину вкладається окуляр.

До елементів оптичної системи мікроскопа належать:

  • увігнуте дзеркало, яке можна повертати;
  • діафрагма, що знаходиться під предметним столиком;
  • револьверна насадка з об'єктивами різного збільшення;
  • окуляр, в який спостерігають об'єкт дослідження.

Дзеркало використовують для налаштування найкращого освітлення препарату. Діафрагмою регулюють контрастність та яскравість зображення: якщо діафрагма закрита, зображення дуже контрастне, проте темне; якщо діафрагма повністю відкрита, то контрастність мала, а світла забагато, тому зображення переосвітлене.

Об'єктив. Шкільний мікроскоп має три об’єктиви: дуже малого (4-кратного), малого (10-кратного) та великого (40-кратного) збільшення. Для легкої їх зміни вони вкручені в револьверну насадку. Об’єктив, який розташований вертикально вниз, у напрямку до об’єкту дослідження, увімкнений в оптичну систему, інші — вимкнуті. Повертаючи револьверну насадку, можна змінювати робочий об'єктив і, таким чином, переходити від одного збільшення до іншого. При включенні іншого об’єктива в оптичну систему чути легке клацання — це спрацьовує пружинний фіксатор револьверної насадки.

Об'єктив є головним елементом оптичної системи мікроскопа. На об’єктиві цифрами позначені його технічні характеристики. У верхньому рядку першою цифрою позначається збільшення об’єктива (мал. 7).

Мал. 7. Об’єктиви (а), окуляр (б) шкільного мікроскопа та їх маркування

Добуток збільшення об’єктива та збільшення окуляра показує загальне збільшення мікроскопа. Наприклад, при ввімкненому 4-кратному об’єктиві та 10-кратному окулярі загальне збільшення мікроскопа становить: 4 · 10 = 40 (разів).

При роботі з мікроскопом на предметний столик кладуть дослідний зразок, закріплюють його тримачами, вмикають об’єктив малого збільшення (10-кратний). Обертаючи дзеркальце, направляють на препарат світло, і макрогвинтом налаштовують чіткість. Далі, за потреби, вмикають об’єктив великого збільшення, підрегульовують чіткість мікрогвинтом та контрастують зображення діафрагмою.

Працюючи з мікроскопом, дотримуйтесь таких правил:

1. Лінзи окуляра та об’єктивів потрібно оберігати від забруднення та механічних ушкоджень: не торкатись пальцями і твердими предметами, не допускати попадання на них води та інших речовин.

2. Забороняється розкручувати оправи окуляра і об’єктивів, розбирати механічні деталі мікроскопа — їх ремонтують лише у спеціальних майстернях.

3. Переносити мікроскоп треба двома руками у вертикальному положенні, тримаючи прилад однією рукою за штатив, а іншою — за його основу.

ТЕРМІНИ І ПОНЯТТЯ, ЯКІ ПОТРІБНО ЗАСВОЇТИ

Об’єктив, загальне збільшення мікроскопа.

КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ

  • 1. З яких елементів складається оптична система мікроскопа?
  • 2. Які елементи оптичної системи мікроскопа забезпечують загальне збільшення?
  • 3. Для чого використовується увігнуте дзеркало?
  • 4. Яке призначення діафрагми?
  • 5. Який об'єктив вмикають на початку роботи з мікроскопом?
  • 6. Яке максимальне збільшення можна отримати при застосуванні об’єктивів та окуляра, зображених на малюнку 7?
  • 7. Яких правил потрібно дотримуватися при роботі з мікроскопом?

ЗАВДАННЯ

Уважно розгляньте ваш шкільний мікроскоп, знайдіть всі його складові. Запишіть збільшення окуляра та об'єктивів. Розрахуйте збільшення мікроскопа для кожного з об'єктивів. Результати запишіть у таблицю в зошиті.

Збільшення об'єктива

Збільшення окуляра

Загальне збільшення мікроскопа

ДЛЯ ДОПИТЛИВИХ

Як визначити розмір найменших об’єктів, які можна побачити в оптичний мікроскоп?

Розмір мінімального об'єкта, який можна побачити за допомогою ока чи збільшувального приладу, визначається його роздільною здатністю.

Роздільна здатність — це найменша відстань між двома точками, на якій їх зображення ще розділені й не зливаються в одне. Роздільна здатність ока людини становить 200 мкм (0,2 мм), оптичного мікроскопа — 0,2 мкм (0,0002 мм), електронного мікроскопа — 0,0002 мкм (0,0000002 мм). Якщо розмір об'єкта менший від роздільної здатності, то цей об'єкт роздивитись вже неможливо, і навпаки. Таким чином, саме від значення роздільної здатності залежить, що можна побачити в мікроскоп, а що — ні.

Значення показника, за яким розраховують роздільну здатність об'єктива, нанесено на його корпусі відразу після показника збільшення об’єктива. Він називається апертурою об’єктива.

За апертурою розраховують роздільну здатність об’єктива:

Роздільна здатність (у мкм) = 0,3355 / апертура об’єктива.

Отримане значення округлюють до десятих.

Приклад: на об'єктиві з червоним кільцем (мал. 7) у верхньому рядку нанесено маркування: «4 / 0,10». Цифра «4» вказує на збільшення об'єктива — чотирикратне, а «0,10» — апертуру. Роздільна здатність цього об'єктива буде така:

0,3355 / 0,10 = 3,355 ≈ 3,4 (мкм).


18.09.2020 р. Тема: Клітина - одиниця живого. Історія вивчення клітини.
- Перегляньте відео:

"Клітина - одиниця живого. Історія вивчення клітини"
- Опрацюйте презентацію, запишіть визначення клітина, намалюйте в зошит рослинну клітину та підпишіть її оганели.

14.09.2020р. Тема: Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів та бактерій). Поняття про віруси.
- Перегляньте відео!


!Перевірка домашнього завдання:«Розумна скринька». Дайте письмово відповіді на дані питання! 1. Кого з вчених вважають батьком ботаніки? 2. На які чотири класи вперше батьком ботаніки було поділено стародавні рослини? 3. Дайте визначення поняття біологія. 4. Який вчений вперше у біологічну науку вів поняття клітина? 5. Назвіть основні біологічні науки. 6. Які ознаки характерні живим організмам. 7. Чи здатні рослини до руху? Наведіть приклади.
Для кожної людини, яка щиро любить рідну землю, її природа — найчарівніша у світі. Та мені здається, що немає нічого прекраснішого за українські краєвиди. Золотом котяться пшеничні хвилі на степових просторах української землі. Чистим блиском вони сліплять очі під блакитно-бездонним небом, сонячним віддзеркаленням зігрівають кожну твою клітиночку. Душа народжує пісню, і ти раптом розумієш, що мелодію до неї творять дзвінкі потоки великих і малих річок. Вони розкинули свої срібні стрічки серед зелених дібров, серед квітучих степів, у сивих горах. Квіти… Як їх багато на моїй землі! Вони скрізь: і біля охайних осель, і на нивах, і на білих рушниках. З ранньої весни лунають над цим квітучим багатством пташині пісні. Прорізують повітря стрижі та ластівки, поважно пливуть лелеки, неначе граються з морськими хвилями чайки… А соловей є символом співочої української мови… Світ живої природи дивує й захоплює нас. Століттями люди - на спостерігала, вивчала та описувала різні організми, а з часом поділила їх на великі групи — царства. 
Нині відомо близько 100 тисяч видів грибів, 500 тисяч видів рослин і 2 млн. видів тварин. Клітини їх мають ядро, тому і входять до групи надцарство ядерних організмів – Еукаріоти. Крім клітинних існують і неклітинні форми життя – віруси. Вони не виявляють ознак життя поза межами організму хазяїна, але, проникнувши в нього, починають рости і розмножуватися. Разом рослини, тварини, бактерії і віруси становлять світ живої природи.
Основна одиниця систематики – вид – це група організмів, подібних за будовою та процесами життєдіяльності, які вільно схрещуються і дають плідне потомство.
Середовища існування організмів – частина природи, яка оточує живі організми, з якою вони взаємодіють:
Запис опорного конспекту в зошит!
- водне – ставки, озера, річки, моря;
- наземне – ліси, степи, долини, пагорби, пустелі, луки, гори, болота;
- підземне – грунт;
- організми – паразити.
Опрацюйте презентацію!
Гра «Казка» Підніміть ліву руку вгору. Правою рукою візьміться за вказівний палець лівої – нехай він символізує царство Рослини. Уявіть свою улюблену квітку, яка виросла і зацвіла на вашому вказівному пальці. Середній палець буде уособлювати царство Тварини. Уявіть, як на нього вистрибнула ваша улюблена тварина і говорить до вас. А зараз візьміться за безіменний палець. Нехай він представляє царство Гриби. Уявіть, що цей палець перетворився на гриб (опеньок, білий…). Потім торкніться до мізинця. Він найменший і тому символізує мікроорганізми (бактерії), які входять до царства Дроб’янок (від дрібний, маленький). Залишається великий палець, який направлений вбік від інших – нехай він позначає царство Віра (віруси) – неклітинні форми життя. Щоб краще все запам’ятати, складіть кулак і побачите, що чотири пальці символізують рослин, тварин, гриби і бактерії (організми клітинної будови), бо вони тримаються разом, а великий - віруси (мають неклітинну будову), окремо, лише торкається до них.




























Урок №68. Контрольна робота за ІІ семестр.
Домашнє завдання активне! Завдання необхідно виконати до 26 травня 15:00.
Код доступу 7377479 використати цей код, відкривши посилання join.naurok.ua

Урок №67. Тема: Значення грибів у природі та житті людини.
Міні-проект: «Гриби у природі та житті людини.»

Ось і закінчилося наше знайомство з грибами - цими дивними творіннями природи. Ми знаємо про них майже все - їх будову, розповсюдження, способи живлення, взаємовідносини з іншими організмами і вплив на них, знаємо їх різноманітність, хто з них корисний, хто небезпечний, знаємо, як їх розпізнавати в природі, як поводитися з ними, щоб не завдавати шкоди їм і собі. Залишилося ще раз поговорити про гриби, щоб визначити їх роль у природі і житті людини. Про гриби людям відомо давно. Ще в Стародавньому Римі чудово знали не тільки про смакові переваги грибів, а й про їх отруйні властивості. Але досі гриби приховують багато таємниць. Саме тому нам сьогодні потрібно попрацювати над значенням грибів у природі і визначити, корисні чи шкідливі гриби для люди.
Завдання:
1. Перегляньте обидва відеоурока:


2. Дайте коротенько письмову відповідь на питання:
І. «Роль грибів у природі»: 

1. На які групи поділяють гриби за способом живлення? 
2. Які гриби виконують санітарну функцію на планеті? 
3. Які гриби і як впливають на родючість ґрунту? 
ІІ.  «Значення грибів у житті людини»:
4. У чому полягає їх харчова цінність? 5. Які їстівні гриби людина вирощує у промислових масштабах?
6. Яке застосування мають цвілеві гриби?
ІІІ. «Значення грибів у медицині»:
7. Яка роль грибів у створенні медичних препаратів?
8. Яка лікувальна дія антибіотиків на організм людини?
9. Що собою становить гриб чага? Яка його лікувальна дія на організм людини?
ІV «Шкідливий вплив грибів на організм людини і народне господарство»:
10. Чим небезпечні для здоров’я людини отруйні гриби? Цвілеві гриби?
11. Чому людина може отруїтися їстівними грибами?
12. Які гриби-паразити і якої шкоди завдають культур­ним рослинам і будівлям з дерева? Наведіть приклади.
Підготуйтесь до контрольної роботи за ІІ семестр!!!

Урок № 66. Тема: Лишайники.

1.Перегляньте відео:

 2. Опрацюйте презентацію і виконайте завдання на слайді 25!


Урок №64-65. Тема: Сапротрофні — цвільові гриби. Гриби паразити. 

Перегляньте відео "Цвілеві гриби.Сапротрофи".



Гриби-паразити

Пригадайте, які гриби відносять до паразитичних.
Приблизно третина видів грибів здатна паразитувати на інших організмах. Одні з них не можуть існувати поза організмом хазяїна. Це, наприклад, фітофтора картопляна. Такі організми називають обов’язковими паразитами. А от трутовики живляться, розкладаючи деревину мертвих або живих дерев. Таким чином, серед них є необов’язкові паразити, тобто організми, які лише частину свого життя поводяться як паразити. Свою назву трутовики отримали від слова «трут». Так у давнину називали будь-який матеріал, здатний загорятися від однієї іскри (суха трава, кора дерев, хвоя, ялинові шишки). Як трут використовували й висушені та подрібнені плодові тіла трутовиків.
На малюнку 229, 1 зображено трутовика справжнього. Цей надзвичайно поширений вид оселяється на листяних деревах: березі, дубі, буку, вільсі тощо. Плодові тіла мають копитоподібну форму й можуть сягати завширшки до 40 см, а заввишки - до 20 см. Забарвлення плодового тіла від світло-сірого до темно-сірого, його м’якуш досить щільний. Зверніть увагу на концентричні кільця -наслідки щорічного наростання трубчастого шару. За кількістю цих кілець, подібно до річних кілець деревини у стовбурі дерева, можна підрахувати вік плодового тіла.
Зазвичай трутовик справжній уражає ослаблені дерева. Розкладаючи деревину рослини, трутовик із часом спричиняє її загибель. Коли рослина-хазяїн гине, трутовик живиться вже відмерлою деревиною як сапротроф. Цей вид трутовиків завдає шкоди лісовому та парковому господарствам. Тому стовбури загиблих дерев, на яких є плодові тіла трутовиків, потрібно спалювати, щоб запобігти зараженню нових рослин.
Цікаво знати, що в давні часи трутовика справжнього використовували як зовнішній кровоспинний засіб і називали ще кров’яною губкою. І в наші часи цей гриб може бути використаний у медицині, оскільки в ньому були виявлені речовини із протипухлинними властивостями.
На малюнку 229, 2 зображено трутовика сірчано-жовтого. На відміну від багатьох трутовиків, його плодові тіла однорічні. Вони не дерев’яніють, а мають м’ясистий м’якуш. Цехі гриб найчастіше паразитує на широколистих деревах (дуб, тополя, верба тощо), рідше - на хвойних. Як і більшість трутовиків, після загибелі дерева-хазяїна паразит не гине, а живиться, розкладаючи мертву деревину. Молоді плодові тіла цього виду їстівні. Губка березова (мал. 229, 3) паразитує на березі.
Цікаво знати, що до трутовиків належить гриб лентин, якого ще називають «шиітаке», або чорним грибом (мал. 229, 4). Цей гриб трапляється на стовбурах берези, тополі та інших листяних порід, а також на пеньках. Батьківщиною цього гриба вважають Китай та Японію, де його штучно вирощують майже 2000 років Лентин широко використовують у традиційній кухні цих країн. «Шиітаке» має й унікальні лікарські властивості Багато сотень років його використовують як стимулюючий засіб, що підвищує захисні властивості організму Він поліпшує обмін речовин організму людини.
Різноманітні види рослин (яблуню, аґрус, смородину, картоплю, огірки, виноград, троянди, цукровий буряк, злаки) вражають борош-нисторосяні гриби (мал. 230). Свою назву вони дістали тому, що їхня білувата грибниця нагадує розсипане борошно. Згодом грибниця темнішає.
Гіфи проникають у шкірку рослини й забезпечують живлення паразита. В уражених рослин уповільнюється ріст, їхні плоди осипаються недозрілими. Ці паразити призводять до втрати понад ЗО % врожаю злаків. Грибниця борошнисторосяних грибів зимує на вражених рослинах.
Різноманітні органи рослин уражають сажкові гриби: пухирчаста сажка кукурудзи й летюча сажка пшениці (мал. 231, 1, 2). В уражених паразитом органах рослини утворюються дрібні темні спори, й ці частини рослин набувають вигляду ніби обгорілих. Звідси й назва грибів.
Летюча сажка пшениці вражує рослини під час їхнього цвітіння: спора потрапляє на приймочку квітки та проростає до зародкового мішка. Насінина з грибницею паразита потрапляє в ґрунт і проростає. Так заражається нова рослина. У зернівках утворюється сажкоподібна маса спор, здатних поширюватися вітром. В одній насінині пшениці може міститися до 20 млн спор гриба. Щільна оболонка спори надійно захищає паразита, що зберігає життєздатність у такому стані багато років. Спора сажок проростає разом із зернівкою злаків. Уражені рослини необхідно знищувати разом зі спорами паразита.
На деяких зернових культурах паразитують гриби ріжки. У вражених цим грибом рослинах зернівки перетворюються на чорні «ріжки» - щільні переплетення гіфів. Потрапивши з борошном у їжу, вони можуть спричинити важке отруєння.
Якої шкоди завдають гриби-паразити тваринам і людині? Є гриби, здатні вражати різні органи людини і тварин. Ми вже згадували про дріжджоподібні гриби роду Кандида, здатні вражати нігті, слизові оболонки рота та інших органів. Ви знаєте і про те, що захворювання людини можуть викликати цвілеві гриби - аспергіл чи мукор.
Захворювання людини, спричинені паразитичними грибами, називають мікозами. Досить поширене ураження шкіри людини - стригу-чий лишай. Здорова людина може заразитися, контактуючи з хворою людиною або твариною. Через певний час від початку захворювання на тілі хворої людини з’являються рожеві або червоні плями, спостерігають лущення шкіри. При ураженні шкіри голови можливе випадіння волосся. Лікують ці захворювання протигрибковими препаратами.
Щоб уникнути зараження паразитичними грибами, слід дотримуватися правил особистої гігієни: слідкувати за чистотою шкіри, не користуватись особистими речами інших людей і не давати користуватися своїми речами іншим людям. Відвідуючи пляжі, басейни, лазні чи сауни, використовувати спеціальне мило, яке має протигрибкову дію. Обов’язково взувати гумові капці на ноги. У разі зараження слід негайно звернутися до лікаря-дерматолога.
Чим можуть бути корисними паразитичні гриби'? Від паразитичних грибів людина може мати певну користь. Деякі види грибів використовують у боротьбі зі шкідливими організмами. Цей метод називають біологічним, оскільки для зменшення чисельності шкідливого для людини виду використовують паразитичні або хижі види інших істот.
Узагальнимо знання
Серед грибів є чимало паразитичних видів, здатних завдавати відчутної шкоди здоров’ю людини та її господарству,
До небезпечних фибів-паразитів культурних рослин належать сажки, ріжки, борошнисторосяні гриби, фітофтора, трутовики та багато інших.
Свійських тварин та людину вражають різноманітні паразитичні цвілеві та дріжджові гриби, які спричиняють тяжкі захворювання шкіри (наприклад, стригучий лишай).
Щоб уникнути зараження паразитичними грибами, потрібно неухильно дотримуватися правил особистої гігієни. А зараженим людям слід негайно звернутися до лікаря й дотримуватися його порад.
Деякі види паразитичних грибів людина використовує для боротьби зі шкідливими видами (біологічний метод боротьби).
Поповніть свій біологічний словник: мікози, трутовики.
Перевірте здобуті знання
Виберіть одну правильну відповідь
1.    Укажіть гриби, які можуть паразитувати на деревних рослинах: а) трутовики;
б) ріжки; в) сажка; г) мукор.
2.    Укажіть організми, у яких можуть паразитувати гриби: а) тільки рослини;
б) тільки людина: в) тільки тварини; г) і рослини, і людина, і тварини.
Дайте відповідь на запитання
1.    Які гриби паразитують у рослин?
2.    Які гриби називають трутовиками? Чим вони небезпечні для паркового та лісового господарств?
3.    Якої шкоди здоров’ю людини можуть завдавати паразитичні гриби?
4.    Яких заходів треба запроваджувати, щоб уникнути зараження паразитичними грибами?
Користуючися різними джерелами інформації, дослідіть ураження грибами-паразитами рослин: картоплі, помідорів, пшениці. Результати дослідження оформіть у вигляді комп’ютерної презентації.
Поміркуйте. Що спільного та відмінного між взаємовигідним співжиттям двох різних організмів та паразитизмом?

Урок №63 Практична робота : Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості
1. Перегляньте відео:
- Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості
Доведемо на практиці
Практична робота.
Тема: розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості
Мета: навчитися розпізнавати їстівні та отруйні гриби своєї місцевості.
Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: муляжі шапинкових грибів, атласи та визначники шапинкових грибів, по можливості - живі шапинкові гриби, лупи.
Хід роботи
1. Застосовуючи атласи грибів або визначники, з допомогою вчителя визначте види грибів. Особливу увагу слід звернути на форму шапинки, її забарвлення, характер поверхні та країв, особливість будови нижнього спороносного шару шапинки, форму та особливість поверхні ніжки, наявність чи відсутність залишків покривала, особливість спор. Для цього слід відрізати шапинку від верхівки ніжки й покласти її нижньою поверхнею на чистий білий аркуш. Через декілька годин шапинку можна підняти й отримати шар спор. Колір спор слід визначити відразу ж, оскільки через певний час він може змінитись.
2. Визначте, до якої категорії - їстівних чи отруйних - належать визначені вами гриби?
3. Визначте, які з отруйних грибів вашої місцевості нагадують їстівні види.
4. Прочитайте правила збирання грибів і першої допомоги в разі отруєння грибами. Запишіть їх у зошит і запам'ятайте.

Урок №62. Тема: Їстівні та отруйні шапинкові гриби. Опрацюйте наступні завдання:

1. Перегляньте відео:

Їстівні та отруйні шапинкові гриби;

2. Опрацюйте теоретичний матеріал
Пригадайте, що таке мікориза?
Шапинкові гриби відіграють важливу роль і в природі, і в житті людини. Так, багато видів рослин не можуть зростати без симбіозу з грибами. Шапинкові гриби споживають різні види тварин (наприклад, білки, мишоподібні гризуни, борсуки, кабани, козулі, птахи, комахи, суходільні молюски). Багато видів шапинкових грибів вживає в їжу й людина.
Мал. 223. Найпоширеніші їстівні шапинкові гриби: 1 - польський гриб; 2 - сироїжка світло-жовта; 3 - підосичник; 4 - білий гриб; 5 - опеньки; 6 - дощовик; 7 - печериця;
8 - лисичка справжня; 9 - сироїжка ароматна. Завдання. Розгляньте на малюнку їстівні гриби і назвіть ті, які зростають у вашій місцевості
Які поживні якості грибів? Відомо понад 200 видів їстівних грибів (мал. 223). Кулінарно оброблені плодові тіла багатьох видів шапинкових грибів дуже смачні. Найбільшу харчову цінність для людини мають білі гриби, печериці, підберезники, підосичники, маслюки. Гриби містять багато білків, вітамінів, необхідні людині мікроелементи (Купрум, Цинк та ін.). Гриби смажать, солять, маринують, сушать.
Цікаво знати, що страви з грибів цінували ще із сивої давнини. Вважають, що за поживністю гриби наближуються до страв із м’яса. Проте калорійність страв з грибів, порівняно з м'ясними, низька. Це пояснюють тим, що кількість білків у грибах, які здатний засвоювати організм людини, становить лише 4-25 %. Але грибні білки містять компоненти, необхідні для утворення білків організму людини.
Грибні страви корисні не для всіх. їх не радять споживати людям, що мають хвороби нирок, кишечнику або шлунка. Не можна годувати грибами дітей до 5 років, оскільки їхній організм погано їх перетравлює.
Споживати потрібно лише свіжі гриби з молодими плодовими тілами. Старі плодові тіла, хоча й приваблюють своїми розмірами, можуть містити отруйні речовини, що утворилися внаслідок обміну речовин гриба.
Оскільки гриби в природі ростуть лише в певні теплі сезони, то на зимовий період їх консервують: солять, маринують або висушують. Зберігати висушені гриби слід у сухому місці, щоб запобігти оселенню на них цвілевих грибів.
Запам’ятайте: щоб убезпечити себе від отруєння грибами, слід чітко дотримуватися правил збирання, зберігання й приготування грибів.
Які їстівні гриби людина вирощує штучно? Не всі шапинкові гриби утворюють мікоризу. Наприклад, печериці та гнойовики, гливи, опеньок літній живляться лише органічними речовинами ґрунту, гною або відмерлої деревини. Це дає змогу вирощувати ці гриби штучно в теплицях. Одним з видів біотехнології є штучне вирощування грибів. Наприклад, у багатьох країнах світу вирощують гливу та печерицю двоспорову (мал. 224). Гливу вирощують, використовуючи відходи лісозаготівельної та деревообробної промисловості: стружку, кору, пеньки тощо. Плодові тіла в гливи формуються лише в певні сезони, тому цей гриб вирощують у спеціальних приміщеннях, де є змога регулювати вологість та температуру.
Печерицю двоспорову людина культивує майже 300 років.
Утім, не всі гарні на вигляд гриби можна вживати в їжу. Слід пам’ятати, що серед шапинкових грибів є багато отруйних.
Які гриби с отруйними? На малюнку 225 зображено представників отруйних грибів. Це насамперед бліда поганка, певні види мухоморів,
Мал. 225. Найбільш поширені отруйні види грибів: 1 - дощовик несправжній: 2 - сироїжка блювотна; 3 - опеньок сірчано-жовтий; 4 - бліда поганка; 5 - рядовка тигриста;
6 - мухомор червоний. Завдання. Розгляньте на малюнку отруйні види грибів і зверніть увагу на їхні назви, які вже є застереженням від вживання їх
несправжні опеньки та інші. Споживання їх може спричинити не лише тяжке отруєння, а й загибель людини.
Запам’ятайте: якщо після споживання грибів ви почуваєтеся зле, негайно зверніться по допомогу до лікаря.
Перед тим як почати самостійно збирати гриби, слід дізнатися про види отруйних грибів, поширені у вашій місцевості.
Важливо запам’ятати, чим їстівні гриби відрізняються від отруйних, що зовні на них схожі. У цьому вам допоможуть батьки, учителі й досвідчені грибники.
Цікаво знати, що є повір'я, ніби отруйні гриби мають неприємний гіркий присмак і запах. Але це не так. Найбільш отруйний для людини гриб - бліда поганка - не має неприємного запаху та присмаку. Не відповідають дійсності й уявлення про те, що об’їдений молюсками чи личинками комах гриб не містить отруйні речовини. Речовини, отруйні для людини, можуть бути неотруйними для певних тварин.
Смертельно небезпечними для людини можуть бути два види мухоморів: білий та смердючий (мал. 226). Вони є близькими родичами блідої поганки. Від блідої поганки відрізняються забарвленням шапинки: якщо в блідої поганки вона зеленкувата, то в цих мухоморів - біла. Мухомор білий зростає в листяних лісах, а смердючий - також і у хвойних. Смердючий мухомор дістав свою назву через неприємний запах м’якуша.
Бліда поганка небезпечна тим, що перші ознаки отруєння проявляються не відразу, а лише через 8-72 години після споживання. З’являється нудота, головний біль, загальна слабкість, запаморочення, у людини виступає холодний піт. Через
2-3 доби починається блювота та пронос, які тривають кілька діб і сильно виснажують отруєну людину. За легкого отруєння людина може одужати, але наслідки отруєння відчуваються ще довго, інколи - усе життя.
Один і той самий вид грибів по-різному може впливати на здоров’я різних людей. Наприклад, строчок звичайний (мал. 227) в одних людей може спричиняти важкі отруєння, а в інших - ні. Цікаво, що в дослівному перекладі з латинської мови назва цього виду - строчок їстівний.
Запам’ятайте: до приїзду «швидкої медичної допомоги» отруєній людині слід надати долікарську допомогу: викликати в неї блювоту, дати випити багато теплої води і проковтнути 3-4 таблетки активованого вугілля. Це роблять для того, щоб вивести з організму залишки їжі з отрутою.
Які гриби відносять до умовно-їстівних? Крім їстівних та отруйних є й умовно-їстівні гриби. До них належать гриби отруйні або їдкі чи гіркі на смак у сирому вигляді, але їстівні після ретельної кулінарної обробки. Це, наприклад, свинушки (мал. 228), вовнянки, деякі види рядовок, зморшків та інші.
Отже, умовно-їстівні гриби перед споживанням потребують попередньої обробки: вимочування в сольовому розчині, кип’ятіння з наступним видаленням відвару. Отруйні речовини при цьому розчиняється у воді. Усі гриби перед подальшою кулінарною обробкою потрібно добре промити.
Основні правила збирання грибів
Перед тим як почати самостійно збирати гриби, слід добре вивчити ознаки їстівних та отруйних грибів, для того щоб відрізняти їх.
Збираючи гриби, не руйнуйте грибницю, оскільки на наступний рік буде сформовано менше плодових тіл.
Не слід руйнувати плодові тіла отруйних видів грибів, адже вони - частина їжі для тварин.
Для збирання грибів використовуйте плетений кошик. Поліетиленові пакети не пропускають повітря, там накопичується волога, й зібрані гриби можуть зіпсуватися. При збиранні грибів краще викручувати плодове тіло гриба, а не зрізати його ножем. Наприклад, більша частина ніжки блідої поганки заглиблена в фунт. Тому залишок покривальця у вигляді кільця може бути непомітним. Це робить бліду поганку схожою на деякі їстівні гриби, наприклад зеленушку жовто-зелену або сироїжку різнопластинчасту. Зрізують ножем ті види грибів, ніжка яких ламка. Перед тим як покласти гриб у кошик, його слід очистити від фунту та бруду. Із шапинки маслюків попередньо зчищують слиз, аби він не забруднив інші гриби. У кошику гриби розташовують так: великі й тверді гриби кладуть на дно, а зверху - дрібні й ламкі.
Відразу після повернення додому зібрані гриби потрібно ретельно почистити й порізати. Очищені й порізані гриби або відразу готують у їжу, або кладуть у холодильник. Там оброблені фиби можуть зберігатися певний час.
Не можна збирати гриби поблизу великих автомобільних доріг або на територіях, забруднених радіоактивними речовинами. Це пов’язано з тим, що гриби здатні накопичувати шкідливі речовини.
Якщо ви добре вивчили, які їстівні гриби зростають у вашій місцевості і коли вони формують плодові тіла, то ніколи не повернетеся додому з порожнім кошиком.
Серед шапинкових грибів є їстівні та отруйні види.
Умовно-Їстівні гриби перед споживанням потребують спеціальної обробки.
У разі отруєння фибами слід негайно звернутися до лікаря й надати отруєному першу долікарську допомогу.
Перед збиранням грибів слід добре вивчити ознаки їстівних та отруйних видів грибів вашої місцевості.
3. Поповніть свій біологічний словник: гриби їстівні та отруйні.
4. Перевірте здобуті знання
Виберіть одну правильну відповідь
1.    Укажіть шапинковий гриб, який належить до отруйних: а) мукор; б) мухомор білий; в) печериця двоспорова; г) пеніцил.
2.    Укажіть гриб, який належить до їстівних: а) бліда поганка; б) строчок звичайний; в) маслюк; г) опеньок несправжній.
Дайте відповідь на запитання
1.    Які ви знаєте їстівні гриби?
2.    Які гриби належать до умовно-їстівних? Яких правил слід дотримуватися при споживанні їх?
3.    Які види грибів небезпечні для здоров'я і життя людини?
4.    Яких правил варто дотримуватися під час збирання та споживання грибів?

Урок №61. Тема: Групи грибів: симбіотичні - мікоризоутворюючі шапинкові гриби; Лабораторні дослідження будови шапинкових грибів. 

Пригадайте!
1. Які організми відносять до грибів? Де вони поширені?
2. Чим гриби відрізняються від рослин?
3. Чим гриби відрізняються від тварин?
4. Чому гриби виділять в окреме царство?
5. Як живляться гриби?
6. На які групи поділяють гриби за типом живлення?
7. Як розмножуються гриби?
8. Що таке мікориза?
(усно)
Виберіть правильні твердження:
1. Лишайники - симбіотичні комплексні організми.
2. Вони поширені майже по всій планеті. 
3. Лишайники отримують поживні речовини за допомогою коренів.
4. Лишайники не здатні витримувати низькі температури.
5. Тіло лишайника складається з водорості і гриба.
6. Забарвлення тілу надають пігменти тільки симбіотичних водоростей.
7. У деяких лишайників від нижнього корового шару відходять окремі гіфи.
8. Ці гіфи слугують для прикріплення до поверхонь.
9. За зовнішньою будовою лишайники поділяють на дві групи: листуваті і кущисті.
10. Лишайники розмножуються тільки вегетативно ділянками тіла
11. Статеве розмноження відбувається за допомогою мікроскопічних кульок, що формуються в серцевинній частині лишайнику
12. Лишайники беруть участь у руйнуванні гірських порід.
(виконати в зошиті)
Що нам зазвичай малюється в уяві коли чуємо слово «гриб»?
Скоріше за все ось це!
   
Мова сьогодні піде про ШАПИНКОВІ ГРИБИ.
Пригадаймо ліс улітку або восени. Коли ви входите до нього, особливо після дощу, відчуваєте запах грибів І відразу починаєте дивитися під ноги, шукаючи саме їх. Звідки вони з'являються? Тривалий час правильної відповіді на це запитання не було, і це породжувало різні забобони. Наприклад, вважалось, що раптова поява грибів на одному місці зумовлюється ударом блискавки в землю або рясною росою. Деякі гриби виростають, утворюючи правильно коло, у центрі якого засихає трава. У давнину такі кола грибів називали «відьминими колами». Німці вважали, що в цих місцях танцювали відьми, скандинави ознакою зачарованих скарбів, голландці - місцем, де чорти колотили масло. 
Що відбувається насправді? Як росте гриб? Звідки він береться? Щоб дати відповіді на ці запитання, треба ближче ознайомитися з особливостями будови і розвитку шапинкових грибів.
Історична довідка
Гриби людям відомі давно. У всякому разі, ще в Древньому Римі чудово знали не лише про смакові якості грибів, а й про їх отруйні властивості. Та все ж, незважаючи на давнє знайомство, гриби – істоти таємничі. Люди споконвіку цікавилися ними. Є описи грибів, зроблені в ІV ст. до н.е. Але тоді, і значно пізніше ніяк не вдавалося зрозуміти біологію цих організмів.
Перша згадка про гриби зустрічається в працях відомого лікаря Давньої Греції Гіппократа і належить до V ст. до н.е. Аристотель, який жив на століття пізніше за Гіппократа, також цікавився грибами. А один із його учнів, якого згодом назвали «батьком ботаніки», Теофраст, описав усі відомі йому гриби, розділивши їх на їстівні та отруйні.
Відомий італійський ботанік Мікелі, який вивченню грибів присвятив своє життя, помилково вважав, що в грибів є квіти з тичинками, але без оцвітини. Випадково він став очевидцем досить дивного явища. Якось Мікелі поклав на аркуш чистого білого паперу пластинками вниз шапочку печериці і забув про неї. А коли підняв шапочку, то побачив на папері ледь помітний геометрично правильний візерунок із порошинок. Учений взяв збільшуване скло і почав розглядати таємничі порошинки. Але вони виявилися такими дрібними, що вчений нічого не побачив. Такий самий дослід Мікелі провів із сироїжками та підосичниками. Помітив, що грибний пил має різне забарвлення. Мікелі вирішив проростити грибне «насіння» і досяг успіху. Учений неймовірно зрадів, коли побачив грибні проростки. Своїми дослідами Мікелі поклав край розмовам про виникнення грибів від ударів блискавки, гниття, рясної роси або просто від тіні.
Мікелі зрушив із мертвої точки науку про гриби. Проте навіть великий знавець природи Карл Лінней довго не міг вирішити, куди віднести гриби – до тварин чи до рослин. З’ясувалося, що за деякими фізіологічними ознаками гриби схожі на тварин, але у них є багато спільного і з рослинами. Довелося створювати  спеціальну систематичну групу для грибів. Так з’явилося царство Гриби. А наука, яка вивчає гриби, їх будову, походження, розмноження та значення в природі та в житті людини, називається мікологія.
У різноманітному світі живої природи гриби займають особливе місце.
Особливості будови
Тіло гриба, здатне виконувати всі функції живого організму, називається вегетативним тілом. Вегетативне тіло гриба складається з грибниці, або міцелію. Грибниці різних видів грибів розташовуються в ґрунті, мертвій деревині, серед опалого листя, у воді тощо.
Середовище, в якому міститься вегетативне тіло і знаходить там воду та необхідні для життєдіяльності речовини, називається субстратом.
Міцелій гриба складається з розгалужених тонких ниток — гіфів. Гіфи ростуть верхівкою. Вони сплітаються між собою,утворюючи довгі тяжі. Їх можна спостерігати в ґрунті. Назва шапинкових грибів пояснюється наступним: на поверхні міцелію формуються плодові тіла —це щільно переплетені гіфи, що отримали вид ніжки і шапки. 
Плодові тіла — це пристосування даної групи грибів до розмноження: так  як спори формуються із нижнього боку шапки в значній кількості. Так наприклад, із печериці за п'ять днів розпорошується більше 10 мільярдів спор. Ці спори досить життєздатні, витримують температуру до −150ºС ,не утрачають своєї здатності проростати впродовж десятиріч. Коли ж розтерти певну частину плодового тіла гриба і розглянути з допомогою мікроскопа, то можна побачити, що утворене воно пучками ниток грибниці, котрі щільно прилягають однин до одних. Шапинка зверху укрита тоненькою 
 Переважна більшість шапинкових грибів створює мікоризу — це взаємовигідне співіснування міцелію гриба із коренями насінних рослин (наприклад, підберезник з березою, підосичник із осикою, боровик з сосною т.п.). Гриби, таким чином, отримують від рослин необхідний кисень та вуглеводи, а рослини, в свою чергу, від грибів — всі сполуки азоту, вітаміни, фосфор, ростові речовини т.п.
Мікоризу ще інакше називають грибокорінь.
Шапинкові гриби можна помітити не лише у лісах, де найбільше їх, а і на луках, на полях, в степах. 
Розглянемо детальну будову шапинкових грибів.
Отже , шапинкові гриби складаються із: 
Грибниці – гіфи
Плодового тіла – ніжки та шапинки.
(записати в зошит)
Особливості будови шапинки викликають розподіл шапинкових грибів на декілька типів:
— трубчасті (білий гриб),
— пластинчасті (печериця).
Якщо покласти шапку так званого «спілого» гриба нижньою частиною на паперовий аркуш, то через декілька годин під нею помітити можна малюнок, сформований висипаними спорами. Буде він радіальним чи сітчастим. Залежить це від будови нижнього боку шапки. 
В сироїжок, опеньок, печериць, хрящів, мухоморів на шапці із нижнього боку розташовуються пластинки, котрі розходяться від верху ніжки до краю шапки. В шпаринах між пластинками і формуються спори. Подібні гриби звуть пластинчастими.



 А підосичник, білий гриб, підберезник чи маслюк отримали іншу будову свого нижнього боку шапки. Він ззовні отримав вид сита, так як складається із численних трубочок, всередині котрих та розвиваються спори. Подібні гриби звуть трубчастими.



За використанням в їжу дані гриби поділити можна на:
— їстівні (білий гриб, підберезник), 
— отруйні (мухомор червоний, бліда поганка т.п.).
 Більш детальніше ці властивості ми розглянемо на наступному уроці.                                                                 
Перевір себе! 
          Домашнє завдання активне
Завдання необхідно виконати до  8 травня 19:00 ред.
Код доступу 408291
відкривши посилання  join.naurok.ua

Одними з найдивовижніших мешканців нашої планети є гриби. Гриби виживають у найекстримальніших місцях і можуть пристосуватись, до будь-яких умов навколишнього середовища. Їх кількість та різноманітність вражають, а витривалість та унікальність дивують.Це цікаво!
  • За різними припущеннями існує понад півтора мільйони видів грибів, проте класифікувати на сьогодні вдалось менш як сто тисяч.
  • Науково підтверджений факт існування грибів 400 мільйонів років тому. Вони успішно пережили динозаврів, адаптувались, видозмінились і дійшли до наших днів. Гриби одні з найдавніших мешканців на планеті.
  • Витривалості грибів можна лише позаздрити. Певні види переносять тиск у вісім атмосфер, та можуть розвиватись на поверхні сірчаної кислоти. Спори грибів зустрічаються на висоті понад 30 тисяч кілометрів і гриби виживають у глибоких печерах при малій кількості тиску та при повній відсутності світла. Присутність грибів зафіксована навіть у реакторі Чорнобильської АЕС.
  • Деякі види грибів-трутовиків, які живуть на стовбурі дерева можуть жити понад вісімдесят років, рекордсменом є грибниця в швейцарському національному парку в районі долини Енгадін її вік близько тисячі років і зростає на території понад 35 гектарів.
  • Найдорожчі гриби у світі це трюфелі, часто їх вартість перевищує дві тисячі доларів за кілограм.
  • Дуже багато видів грибів — паразити. Вони можуть проростати навіть всередині живих істот. Людина також вразлива, і гриби є причиною багатьох неприємних хвороб. Проте серед грибів трапляються і справжні хижаки, які полюють на дрібних черв'яків чи личинки комах. Жертва прилипає до грибниці та повільно перетравлюється грибом.
  • Стародавні римляни дуже шанували гриби та називали їх «їжа богів».
  • Унікальною властивістю грибів є і те, що вони можуть засмагати як ми. Гриб під сонцем виробляється вітамін D за рахунок якого шапка гриба темніє.
  • Бліда поганка настільки просякнута отруйними речовинами, що всього одного гриба вистачить щоб вбити чотири людини.
  • Грибниці деяких видів світяться в темряві блідно-зеленим потойбічним кольором. Саме тому гриби стали причиною виникнення багатьох страшних розповідей про відьом, духів та лісовиків.
  • Задовго до того, як на Землі з'явилися дерева, на нашій з вами планеті росли гігантські гриби.
  • Існує їстівний гриб, що росте в дикій природі, який за смаком нагадує м'ясо смаженої курки. Називається цей гриб «трутовик сірчано-жовтий» (Laetiporus sulphureus).
  • Вчені припускають, що для збільшення бойової люті вікінги вживали галюциногенні гриби.
  • Гриб «мухомор» містить психотропні хімічні речовини, які викликають у людини макропсію. При цьому людині буде видаватися, що деякі об'єкти навколо неї є меншими або більшими, ніж насправді.
  • Гриби за своїм складом більше схожі з представниками фауни, ніж флори.
  • Деякі види грибів мають властивість «розчинятися», тому їх необхідно з'їдати протягом декількох годин після збору.
  • Гриби утилізують рослини після того, як ті помирають. Буквально за кілька місяців вони можуть перетворити дерево в родючий грунт. Якби не гриби, то Земля була б похована в смітті і життя на планеті би зникло.
  • Гриби використовують не тільки в якості продуктів харчування, а й при приготуванні медикаментів. Сучасні дослідження показують, що гриби можуть бути корисні при виготовленні антибактеріальних, протизапальних лікарських засобів і антиоксидантів. Також вони є невід'ємною частиною біоремедіаціі — комплексу методів очищення вод, грунтів і атмосфери. Так, наприклад, гриби можуть використовуватися для переробки промислових відходів.
  • Багато видів грибів при зростанні тягнуться до Сонця, так само як і рослини. Але вчені поки не знають, як гриби використовують сонячне світло.
  • Гриб є дуже поживною їжею. Деякі види можуть бути хорошим джерелом вітаміну B, поряд з необхідними мінералами, такими як мідь і калій. Водночас в них міститься лише мала частка жирів, солей і вуглеводів. Гриби «портобелло» містять більше калію, ніж банани.
  • До винаходу синтетичних барвників гриби використовували для фарбування вовни та інших натуральних волокон. Вони здатні виробляти сильні, яскраві кольори

Урок 60. Тема: Групи грибів: симбіотичні - мікоризоутворюючі шапкові гриби; Лабораторні дослідження будови шапинкових грибів.

Мета уроку: ознайомитися з загальною характеристикою шапинкових грибів, їх поширенням у природі; встановити, яку будову мають шапинкові гриби; з’ясувати тип живлення шапинкових грибів; визначити способи їхнього розмноження.
Виконай наступні завдання!
1. Перегляньте відео:
2. Перегляньте та працюйте презентацію:


3. Виконайте завдання на слайдах:
- слайд 7. Складіть та запишіть у зошит опорну схему;
- слайд 15 - 17.Виконайте вправу "Вгадай мене"та запишіть в зошит назви грибів;
- слайд 19. Виконайте біологічні задачі;
- слайд 20 наоцінку 11-12 балів - Творче завдання “Заглянь до інтернету” та  підготуйте повідомлення про їстівні та отруйні гриби нашої місцевості. 

Урок 59.  Тема: Гриби. Особливості життєдіяльності та будови грибів: грибна клітинна, грибниця, плодове тіло. Особливості живлення. Розмноження та поширення грибів.

1. Опрацюйте презентацію, занотуйте основні поняття даної теми.
2. Перегляньте відео:

3. Виконайте домашнє завдання на слайді 17.



Урок 58. Тема: Узагальнення вивченого по темі «Різноманітність рослин».

!!! Виконайте тест.  Тест: "Різноманітність Рослин". 
Уведіть Код доступу581565 та своє прізвище та імя 
Можна використати цей код, відкривши посилання join.naurok.ua

Урок 56 -57. Тема:Значення рослин для існування життя на планеті Земля.
Значення рослин для людини. Сільськогосподарські рослини.  

1. Опрацювати матеріал у підручнику (параграф 46)



2. Переглянути презентацію та  відео.
3. Опрацювати матеріал розміщений на блозі, виконати всі завдання.

Урок 53-53. Тема: Екологічні групи рослин (за відношенням до світла, води, температури). Життєві форми рослин. Рослинні угруповання.

1. Переглянути презентацію та  відео.




2. Опрацювати матеріал розміщений на блозі.

Урок 51-52. Тема:Покритонасінні (Квіткові).

Завдання
1. Опрацювати матеріал у підручнику (параграф 45)
2. Переглянути презентацію та  відео.




3. Опрацювати матеріал розміщений на блозі.
Завдання для учнів: 
  1.  Вивчити основні ознаки відділу Покритонасінні (Квіткові); 
  2.  Вивчити загальні ознаки класів Однодольні і Дводольні;
  1.  Навчитись порівнювати рослини різних класів;
  2.  Навчитися визначати особливості будови покритонасінних рослин на живих об’єктах або гербарних екземплярах.



Тема: Голонасінні. Різноманітність голонасінних.

Тема: Плауни, хвощі та папоротеподібні.
Перевір себе!!!

Немає коментарів:

Дописати коментар

Шановні учні та батьки! Працюючи і навчаючись в нестандартних карантинних умовах, ми  звикаємо до віртуального спілкування, намагаємось зро...