18.01. 2021 р. Урок №32-33. Тема: Серце: будова та функції. Робота серця.
- Опрацюйте презентацію до урока.-Випишіть в зошит і запамятайте! Ключові терміни і поняття: епікард, міокард, ендокард, перикард, передсердя, шлуночки, півмісяцеві клапани, стулкові клапани, коронарні артерії, електрокардіограма.
-Перегляньте відеопояснення.
12.01.2021 р. Увага!!! для консультацій (запитань по даній темі) до уроку скористайся з 13.25 до14.05 години! Google Meet за посиланням -https://meet.google.com/bvp-ixke-rde
1. Перегляньте відеоурок.
2.Опрацюйте презентацію даної теми.
3.Підсумок уроку. Дайте відповіді на питання:
1. Що таке імунітет? 2. Що вивчає імунологія? 3. Назвіть прізвища видатних науковців-засновників імунології. 4.Що таке імунна система? 5. Назвіть види імунітету. 6. Назвіть окремі прояви алергії. 7. Чому алергія є імунним порушенням?
11.01.2021 р. Тема: Еритроцити. Групи крові та переливання крові. Лейкоцити, тромбоцити. Зсідання крові.
Перевірте свої знання
1. Коли й ким було відкрито групи крові?
2. Які групи крові існують у системі АВ0?
З*. Чому може виникнути резус-конфлікт під час вагітності?
4*. Чому людині слід переливати лише кров її групи?
1.ТРАВЛЕННЯ ЛЮДИНИ. ОГЛЯД БУДОВИ ТРАВНОЇ СИСТЕМИ
3.Огляд травної системи – Підготовка до ЗНО – Біологія
Постійність внутрішнього середовища є умовою
вільного незалежного життя
Клод Бернард
Вислів «на трьох китах» є одним із відомих фразеологізмів української мови. У давнину вважали, що саме на трьох китах тримається земля. Ще в середньовічних трактатах із географії землю зображували як плоску таріль, що лежить на спинах трьох велетенських китів, які плавають у безмежному океані. Вислів «три кити» вживають тоді, коли йдеться про основні засади чого-небудь. На яких трьох китах тримається регуляція функцій організму людини?
Уся життєдіяльність організму людини пов’язана з трьома
загальними властивостями – саморегуляцією, самооноволенням та самовідтворенням.
У процесі взаємодії із середовищем організм людини пристосовує свою
життєдіяльність до мінливих умов зовнішнього середовища, зберігаючи сталість
внутрішнього середовища завдяки саморегуляції.
Саморегуляція – це здатність організму автоматично підтримувати та відновлювати відносну сталість свого складу та функцій після їхньої зміни. Відбуваються процеси саморегуляції на всіх рівнях організації людського організму. На рівні клітин саморегуляція здійснюється за допомогою зміни активності ферментів у реакціях синтезу та розпаду. Власні механізми саморегуляції мають окремі органи. Так, серце має провідну систему, що забезпечує послідовні скорочення міокарда передсердь та шлуночків (автоматія серця), шлунково-кишковий тракт має власну гормональну (ентеринову) систему, що впливає на рухову та секреторну активність органів травлення. На рівні систем органів саморегуляція забезпечується діяльністю органів різних фізіологічних систем. Так, під час бігу узгоджено функціонують органи дихальної, кровоносної, опорно-рухової, нервової систем. Регуляція функцій організму людини є складовою частиною загальної сукупності процесів саморегуляції.
На рівні організму
регуляція функцій здійснюється
регуляторними системами –
нервовою, ендокринною та
імунною. Їхня діяльність відрізняється природою сигналів,
шляхами проведення сигналів, тривалістю впливів, але всі три механізми
регуляції діють у тісному взаємозв’язку. Регуляція функцій організму людини має
особливості, пов’язані із біосоціальною природою людини, складною будовою
головного мозку, життям у суспільстві, різноманітністю проявів поведінки. Наші
уявлення про регуляцію функцій у людини будуть однобічними, якщо не врахувати
розумову діяльність як складову частину набутої поведінки. Саме
доцільна поведінка, спрямована
свідомістю, є найбільш оптимальною формою пристосованості
та одним із найефективніших механізмів підтримання гомеостазу.
РЕГУЛЯЦІЯ ФУНКЦІЙ – сукупність процесів організму людини,
що забезпечують сталість внутрішнього середовища, узгодженість процесів
життєдіяльності та пристосованість до умов середовища.
В організмі людини розрізняють механізми нервової,
гуморальної та імунної регуляції.
Нервова регуляція – це тип регуляції функцій організму за участю нервових імпульсів, що передаються нервовими шляхами й мають спрямований короткочасний уплив. У людини нервова регуляція, як і у тварин, має рефлекторний характер. Її основою є безумовні й умовні рефлекси, інстинкти й динамічні стереотипи, що разом із проявами розумової діяльності забезпечують регуляцію функцій на поведінковому рівні. Ускладнення нервової регуляції у людини пов’язані з розвитком вищих відділів ЦНС, а саме кори й підкірки. Ще однією особливістю нервової регуляції функцій людини є нейросекреторні процеси. Нейросекреція – здатність особливих нейронів виробляти нейрогормони (надходять у кров і мозкову рідину) та нейромедіатори (виділяються в синаптичну щілину). У людини до секреції нейрогормонів здатні нервові клітини, що трапляються в різних ділянках мозку, але найбільше їх у гіпофізі та гіпоталамусі. Гіпоталамічні гормони можуть стимулювати (ліберини) або пригнічувати (статини) виділен-ня гормонів гіпофіза, а також впливати на функції нейронів у різних відділах головного мозку. За допомогою нейромедіаторів здійснюється передача імпульсу з нейронів через синапси на інші клітини – нервові, м’язові та залозисті. До нейромедіаторів відносять ацетилхолін, нор адреналін, адреналін, гістамін, енкефаліни, ендорфіни та ін. Нестача будь-якого з нейромедіаторів може викликати різноманітні порушення, наприклад різні види депресії, формування залежності від наркотиків тощо.
Гуморальна регуляція – це регуляція за допомогою хімічних
сполук, що поширюються в організмі рідинами внутрішнього середовища для
забезпечення тривалого й
загального впливу на
клітини, тканини й органи. Цей механізм регуляції є найдавнішим, тому
регуляторні прояви мають
вроджений характер. На
життєві функції організму людини
регулювальний вплив здійснюють такі речовини, як гормони,
вітаміни, ферменти, нейрогормони,
деякі неорганічні сполуки
(наприклад, NО, СО2). Центральною ланкою гуморальної регуляції (лат. humor –
волога) на рівні організму вважають рідкі середовища: для більшості органів це
кров, лімфа і тканинна рідина, а для головного та спинного мозку –
спинномозкова рідина (ліквор). Особливістю гуморальної регуляції є контроль з
боку гіпоталамуса. Ця структура головного
мозку є вищим
відділом регуляції вегетативних
функцій, пов’язаних з
діяльністю всіх внутрішніх
органів. Вплив гіпоталамуса на гіпофіз, секреція нейрогормонів і
нейромедіаторів доводять умовність виділення в людини нервового й гуморального
механізмів регуляції та вказують на існування нейрогуморальної регуляції
фізіологічних функцій організму.
Імунна регуляція – це регуляція за допомогою хімічних
сполук і клітин, що поширюються в організмі рідинами внутрішнього середовища
для забезпечення захисного впливу на клітини, тканини й органи. Для імунної
регуляції в організмі є центральні органи (кістковий мозок, тимус) і
периферичні (лімфовузли, апендикс), здатні реагувати на різні впливи, клітини,
що запам’ятовують чужі білки. Органи імунної системи утворюють гормони
(наприклад, тимозин), антитіла й
клітини (наприклад, лімфоцити),
що захищають внутрішнє
середовище організму від дії чужорідних речовин та клітин. Поширення
речовин і клітин по організму відбувається за участю крові, лімфи й
тканинної рідини. Імунні
реакції можуть бути
вродженими (наприклад, стійкість
проти захворювань, що проявляється одразу ж після народження) і
набутими (наприклад, стійкість
до правця, що
набувається після щеплення). Регуляторні імунні впливи мають загальний і
достатньо тривалий характер, тобто діють на весь організм і зберігаються
впродовж років.
Поняття про здоров'я і хворобу людини
Здоров'я - це стан фізичного, психічного та соціального благополуччя, високої працездатності та соціальної активності людини.
Здоров'я буває фізичним, психічним та духовним. Кожна людина, якщо вона хоче бути здоровою, повинна запам'ятати такі правила здорового способу життя: правильно харчуватися, постійно тренувати своє тіло, дотримуватися певних гігієнічних норм, чергувати працю й відпочинок, уникати різних шкідливих звичок (куріння, алкоголь, наркотики).
Стан здоров'я визначається добрим самопочуттям людини (суб'єктивний критерій). Існують і об'єктивні критерії здоров'я. Це антропометричні показники: нормальний зріст, нормальна і пропорційна будова тіла, анатомічні, фізіологічні, біохімічні. Що відповідають нормі не тільки за умов фізичного спокою, але й у період певних фізичних або психічних навантажень, переміни кліматичних умов проживання.
Здоров'я - це стан, коли у відповідь на дію різноманітних подразників у організмі виникають відповідні реакції, які за характером і силою часом і тривалістю властиві більшості людей даного віку і статі.
Хвороба - це життя та функціонування організму в умовах анатомічних і функціональних порушень клітин, тканин, органів і систем. Хвороби бувають набутими, спадковими та вродженими.
Хвороби виникають під дією шкідливих чинників, коли їхня сила перевищує захисно-пристосувальні можливості організму. Іноді достатньо лише одноразової дії такого агента. Розвиваються хвороби також і за тривалої дії шкідливих чинників. Шкідливо впливають на організм людини підвищене радіоактивне випромінювання, хімічне та пилове забруднення довкілля, різні бактерії та віруси; порушення правил здорового способу життя, порушення гігієнічних норм.
Отже, хвороба - порушення життєдіяльності організму, взаємозв'язку його з навколишнім середовищем, що призводить до тимчасового або постійного зниження чи втрати працездатності. Перебіг хвороби буває прихованим, гострим, хронічним. Хвороба може закінчитися одужанням, інвалідністю або смертю. Хвора людина потребує лікування, співчуття та турботи.
Хвороба - це єдність двох протилежних тенденцій - руйнівної і захисної, що перебувають у постійній боротьбі.
Організм людини як цілісна біологічна система
Організм людини складається з клітин і міжклітинної речовини, які утворюють тканини, органи й системи органів. Ці компоненти поєднані в єдиний організм, який функціонує під впливом нервової та ендокринної систем. Організм - це біологічна система, що має властивості: самооновлення, самовідтворення, саморегуляція.
Орган - частина тіла, яка має певну форму, будову, розташування та виконує одну або декілька спеціальних функцій. Кожний орган утворений кількома тканинами, але одна з них завжди переважає і визначає його головну функцію. У кожному органі обов'язково є кровоносні судини і нерви. Частина органів розташована в порожнинах тіла, тому їх називають внутрішніми.
Анатомічне чи функціональне об'єднання органів, які виконують в організмі спільну функцію, складає фізіологічну систему органів. Розрізняють такі фізіологічні системи: опорно-рухова, кровоносна, дихальна, травна, нервова, ендокринна, сечостатева, система органів чуття (сенсорні).
Системи органів працюють не ізольовано, а об'єднуються для досягнення корисного для організму результату. Таке тимчасове об'єднання органів і систем органів називають функціональною системою. Наприклад, біг може бути забезпечений функціональною системою, що включає: нервову систему, органи руху, дихання, кровообігу, потовиділення.
Гомеостаз, шляхи його забезпечення
Головною умовою існування будь-якої істоти є збереження сталості будови і функцій, тобто стану внутрішнього середовища за будь-яких обставин.
Сталість внутрішнього середовища організму на будь-якому рівні - молекулярному, клітинному, тканинному, органному, системному - називається гомеостазом. Він передусім залежить від сталості хімічного складу крові, кровообігу, газообміну, травлення, температури тіла, імунної системи.
Буферні системи
Гомеостаз - сталість внутрішнього середовища організму. Ця сталість підтримується буферними системами. До них належать: хімічні - це буферні системи крові, та фізіологічні: легені, нирки, печінка, кісткова тканина, потові залози.
В біологічному середовищі під кислотно-основним станом розуміють співвідношення концентрації водневих Н+ і гідроксильних ОН- іонів. Іони водню утворюють кислу реакцію середовища, іони ОН- і інші компоненти біологічних рідин - лужну. Рідке середовище організму має визначене рН середовища і тільки при його нормі можливе оптимальне протікання обміну речовин (метаболізм).
Кров має слаболужну реакцію. рН артеріальної крові 7,4. а венозної - 7,35. Довге зміщення рН людини навіть на 0,1-0,2 може виявитись смертельним. рН венозної крові 7,35 внаслідок. Всередині клітини рН дещо нижчий (7,0-7,2), що залежить від утворення в них при метаболізмі кислих продуктів.
В процесі метаболізму в кров потрапляє постійно вуглекислота, молочна та інші продукти обміну. Однак рН крові зберігається постійно. Що зумовлюється буферними властивостями крові, діяльністю легень і органів виділення.
Буферні системи крові:
- Буферна система гемоглобіну.
- Карбонатна буферна система.
- Фосфатна буферна система.
- Буферна система білків плазми крові.
Є два способи регуляції функцій органів і систем, спрямовані на збереження гомеостазу - нервова та гуморальна.
Нервова регуляція - за участю нервової системи.
Гуморальна - за участю гуморальних чинників (гормони, Са, СО2.), тканинною рідиною.
Гуморальна регуляція здійснюється речовинами, які потрапляють у внутрішнє середовище організму в дуже малих дозах, але здатні викликати значні зміни функцій окремих органів і організму в цілому. Хімічна речовина що надійшла до кровоносної системи, діє водночас на всі клітини організму. Але чутливим до неї будуть тільки ті, в яких є відповідний рецептор. Крім того, гуморальна регуляція характеризується повільністю дії і тривалістю впливу.
Гуморальна регуляція виникла раніше від нервової. З удосконаленням організму удосконалювалася й система гуморальної регуляції - виникла ендокринна система, що утворює БАР - гормони.
Нервова регуляція. В її основі лежить принцип рефлексу.
Нервова регуляція це складна взаємодія безумовних і умовних рефлексів. В основі цієї регуляції лежить принцип рефлексу. Інформація передається по аксонах у вигляді електричних імпульсів (хімічна передача - у синапсах). Передача інформації до головних центрів НС з усіх ділянок організму дуже швидка (за частки секунди). Відповідь наступає одразу, вона короткочасна, чітко локалізована. Відповідь йде до робочих органів та систем у вигляді збуджувальних або гальмівних імпульсів.
Нервові і гуморальні процеси тісно взаємопов'язані. НС впливає на утворення біологічно активних речовин, надходження їх у кров, лімфу, тканинну рідину та на їхнє перенесення цими рідинами, тобто вона впливає на функції залоз внутрішньої секреції. Гуморальна регуляція підпорядковується нервовій і становить з нею єдину систему нейрогуморальної регуляції.
Імунітет - це прояв спрямованих на збереження сталості внутрішнього середовища захисних реакцій організму на генетично-чужорідні речовини (антигени). Імунна система організму має центральні і периферичні органи, здатна реагувати на різні сигнали, має велику кількість рецепторних структур, специфічну пам'ять. До центральних органів відносять червоний клітковий мозок, тимус.
До периферичних: лімфатичні вузли, селезінка, мигдалики, апендикс. Імунна система - це система, що забезпечує клітинний та гуморальний імунітет організму. Клітинний - фагоцитоз, гуморальний (антитіла). Якщо антигенами є мікроорганізми або токсини, розвивається інфекційний або антитоксичний імунітет, при пересаджуванні чужорідних клітин тканин органів - трансплантаційний, у відповідь на виникнення пухлин - протипухлинний.
Поняття про подразливість та рефлекс
Подразливість - здатність клітин переходити із стану фізіологічного спокою в діяльний стан у відповідь на дію будь-якої сили, яку називають подразником, процес дії цієї сили - подразненням, а відповідь на нього - біологічною реакцією. Біологічна реакція може бути локальною, тобто розвиватись у місці подразнення і не поширюватись на суміжні ділянки мембрани, а може розповсюджуватись уздовж мембрани по всій клітині. Біологічна реакція, що розповсюджується носить назву збудження, а здатність клітин до збудження - збудливістю. За місцевою біологічною реакцією що не поширюється і проявляється локально залишили назву подразнення. ЦНС здійснює діяльність відповідно до характеру подразнення, тобто рефлекторно.
Рефлекс - це реакція організму у відповідь на подразнення яка здійснюється і контролюється центральною нервовою системою. Шлях рефлексу - рефлекторна дуга.
Рефлекс - це реакція організму на будь-яке подразнення, яка здійснюється за участю нервової системи. Поняття рефлекс було введено французьким вченим Декартом 300 років тому, Сєченов і Павлов вивчаючи Н. С. встановили, що її відповіді на різні подразники здійснюються за рефлекторним принципом. В основі будь-якого рефлексу лежить рефлекторна дуга.
Павлов поділив усі рефлекси людини на безумовні і умовні.
Безумовні | Умовні |
1. Вроджені, спадкові. | 1. Набуті в процесі життя. |
Безумовні рефлекси поділяються на:
- Орієнтувальні,
- Захисні,
- 3 Травні,
- 4 Статеві.
Умовні рефлекси виникають в процесі життя на основі безумовних. Для їх утворення необхідна сукупність певних чинників:
- Передувати безумовному подразнику повинен байдужий (умовний).
- Умовний подразник має бути слабкішим за безумовний.
- Між умовним та безумовним подразниками інтервал часу має бути незначним.
- Необхідне періодичне повторення дії закріплення умовного рефлексу. Тобто умовний подразник має бути підкріплений безумовним.
Рефлекторна дуга - шлях рефлексу.
Будова:
І. Рецептори органів чуття сприймають подразнення і перетворюють їх на нервовий імпульс, який далі поширюється по структурах рефлекторної дуги.
Рецептори - спеціалізовані клітини, або кінцеві структури чутливих нервових клітин. За розташуванням поділяються на: зовнішні (шкіри, ока, вуха), внутрішні (внутрішніх органів та опорно-рухової системи).
- За характером подразнень:
- фоторецептори,
- механорецептори,
- хеморецептори,
- терморецептори.
ІІ. Нервовий імпульс по доцентровому шляху (чутливому - аферентному) несе інформацію до ЦНС, де відбувається передача імпульсу з чутливого на руховий нейрон.
ІІІ. В ЦНС інформація отримується, обробляється і передається на руховий шлях.
ІV. По руховому шляху (відцентровому - еферентному) імпульс іде до робочого органа (ефектор).
V. Робочим органом може бути скелетні та гладкі м'язи, залози, серце.
Основна частина рефлекторних дуг в організмі людини складається з трьох нейронів, деякі з двох нейронів (колінний, ахіллів рефлекси).
Час рефлексу залежить від складності рефлекторної дуги, сили подразнення та рівня збудливості.
У нервовій системі виділяють ЦНС (головний і спинний мозок), ПНС (12 пар черепномозкових нервів і 31 пара спинномозкових нервів).
Функціонально ПНС поділяється на соматичну, яка іннервує скелетні м'язи та органи чуття, та вегетативну (автономну), яка іннервує внутрішні органи. Соматична підпорядковується вищими кірковими нервовими центрами, а тому більше ніж інші відділи нервової системи контролюється свідомістю.
Забезпечує зв'язок ЦНС зі шкірою, м'язами, сухожиллями і зв'язками суглобів; з навколишнім середовищем завдяки шкірній та м'язовій чутливості.
15.09.2020р. Тема:Органи, фізіологічні системи органів людини.
- Опрацюйте презентацію!!!
Назва системи |
Органи, що до неї входять |
Функції |
Травна |
Ротова порожнина, зуби, глотка, стравохід, шлунок,
підшлункова залоза, печінка, кишечник |
Подрібнення, розщеплення та засвоєння їжі |
Дихальна |
Носова порожнина, гортань, трахея, бронхи, легені |
Насичує кров киснем та виводить газоподібні продукти
обміну речовин |
Кровоносна |
Серце, артерії, вени, капіляри |
Транспорт речовин, захист організму від інфекцій |
Видільна |
Нирки, сечоводи, сечовий міхур |
Виведення продуктів обміну, надлишку води і шкідливих
речовин |
Покриви тіла |
Шкіра, волосся, нігті |
Захисна, видільна |
Опорно-рухова |
Кістки, м’язи |
Рух, захист |
Нервова |
Нерви, нервові вузли, спинний мозок, головний мозок |
Керує всім організмом |
Ендокринна |
Залози внутрішньої секреції |
Регулює функціями організму |
Сенсорна |
Органи чуття: зору, слуху, нюху, смаку, дотику,
рівноваги |
Відповідають за надходження в організм інформації із
зовнішнього середовища |
Репродуктивна |
Статеві органи чоловіків і жінок |
Розмноження |
Імунна |
Кістковий мозок, тимус, селезінка, лімфатичні вузли |
Підтримують сталість внутрішнього середовища організму |
14.09.2020 р. Тема: Ткани. Лабораторне дослідження 1. Ознайомлення з препаратами тканин людини.
(1-3 – епітеліальні, 4-5- сполучні, 6-7- м’язові, 8 – нервова)
Урок №68. Контрольна робота за ІІ семестр. (онлайн – тестування).
Домашнє завдання активне! Завдання необхідно виконати до 22 травня 17:00. Код доступу 5222380 використати цей код, відкривши посилання join.naurok.ua
Урок 67. Тема: Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму.
Що характеризує організм як біологічну систему? Які регуляторні системи організму вам відомі? Які механізми їх дії?
Функції, що підтримують цілісність організму. Організм людини — це одна з найскладніших біологічних систем, що існує на основі взаємодії із зовнішнім середовищем, обмінюючись із ним речовиною, енергією та інформацією. Ця система складається із систем різних рівнів структурної організації: клітин, тканин, органів, систем органів. Кожен з рівнів має свою структуру і виконує певну функцію. Усі компоненти взаємозв’язані та взаємодіють між собою, утворюючи цілісний організм.
Організм людини є відкритою системою. У процесі живлення людина отримує з навколишнього середовища органічні й неорганічні речовини та використовує їх для своєї життєдіяльності. Неперетравлені рештки та кінцеві продукти обміну речовин виділяються в навколишнє середовище. Обмін речовин і енергії з навколишнім середовищем є необхідною умовою існування організму людини.
Світ, у якому живе людина, постійно впливає на її організм. Пристосування організму до умов довкілля є можливим завдяки постійному надходженню в мозок людини інформації про зміни зовнішнього та внутрішнього середовищ. Ця інформація сприймається, передається до кори головного мозку, аналізується сенсорними системами.
Обмін речовин, енергії та інформації проявляється в процесах живлення, дихання, виділення та реакціях-відповідях на вплив чинників зовнішнього середовища. Схарактеризуйте взаємозв’язок цих процесів. Крім обміну речовин, енергії та інформації, людині притаманні загальні властивості живих систем. Назвіть ці властивості. Чому їх називають загальними?
Узгодженість діяльності регуляторних систем у підтриманні гомеостазу. Як відомо, важливою властивістю організму є саморегуляція — здатність підтримувати відносну сталість хімічного складу та перебігу фізіологічних процесів — гомеостаз. Саморегуляція забезпечується діяльністю нервової, ендокринної та імунної регуляторних систем, які діють взаємопов’язано та взаємоузгоджено (іл. 162).
Так, на функціонування нервової системи впливають гормони, продукти обміну та різні хімічні речовини, що надходять з током крові. З іншого боку, утворення більшості речовин і виділення їх у кров постійно контролює нервова система.
Іл. 162. Способи підтримання гомеостазу
Гуморальні механізми регуляції функцій організму людини забезпечуються хімічними взаємодіями між клітинами, зокрема впливом гормонів або продуктів обміну речовин через рідини внутрішнього середовища. Пригадайте особливості гуморальної регуляції.
Імунна система людини здійснює підтримання антигенного гомеостазу, тобто забезпечує організмові здатність відповідати на дію генетично чужорідних антигенів клітинними та гуморальними реакціями. Пригадайте сутність цих імунних реакцій.
Нервові механізми в організмі людини забезпечуються складною взаємодією різноманітних рефлексів, основою яких є виникнення і поширення нервового імпульсу. Нервову регуляцію функцій вважають вищим етапом розвитку пристосування організму до мінливих умов середовища. Пригадайте особливості нервової регуляції функцій.
Взаємодія регуляторних систем. З попередніх тем ви знаєте, що регуляція діяльності усіх органів і систем організму забезпечується нейрогуморальними впливами (див. табл. 1).
Таблиця №1
Нейрогуморальна регуляція функцій організму
Гуморальна регуляція
Нервова регуляція
Травлення
Гастрин активізує рухову активність шлунку і кишечнику. Секретин, адреналін, норадреналін гальмують рухову активність шлунку й кишечнику, підвищують секрецію травних соків
Харчовий центр — у довгастому мозку. Центр голоду і насичення — у гіпоталамусі. Симпатична нервова система (НС) зменшує виділення травних соків шлунку та кишечнику, гальмує їх рухову активність. Парасимпатична НС збільшує виділення травних соків, стимулює рухову активність шлунку та кишечнику
Дихання
Зростання концентрації вуглекислого газу в крові активує нервові закінчення судин і нейрони дихального центру, зумовлюючи прискорення дихання
Дихальний центр у довгастому мозку координує роботу дихальних м’язів. Симпатична НС розширює бронхи, легені, збільшує частоту дихальних рухів. Парасимпатична НС звужує бронхи, легені, зменшує частоту дихальних рухів
Кровообіг
Адреналін, норадреналін, тироксин, йони Са2+ посилюють скорочення і тонус серцевого м’яза, звужують судини внутрішніх органів, розширюють судини серця і мозку. Ацетилхолін, йони К+ зменшують частоту й силу серцевих скорочень, розширюють судини скелетних м’язів і серця
Судиноруховий центр — у довгастому мозку. Симпатична НС підвищує частоту й силу серцевих скорочень, звужує стінки більшості артерій, розширює судини серця і мозку.
Парасимпатична НС сповільнює роботу серця, розширює судини слинних і підшлункової залоз, язика, статевих органів
Виділення
Антидіуретичний гормон (вазопресин) підвищує всмоктування води в нирках, зберігаючи воду в організмі. Кортикостероїди регулюють виведення нирками йонів К+ і Na+
Центр спраги в гіпоталамусі контролює вміст солей у внутрішньому середовищі. Симпатична НС гальмує фільтрацію первинної сечі в клубочках. Парасимпатична НС збільшує всмоктування глюкози
Терморегуляція
Тро пні гормони гіпофіза стимулюють процеси енергетичного обміну й теплоутворення. Меланотропін зумовлює потемніння шкіри під дією світла, мелатонін (гормон епіфіза) — її посвітління
Центр терморегуляції — у гіпоталамусі. Рухові нейрони спинного мозку зумовлюють тремтіння м’язів і збільшують теплоутворення. Симпатична НС посилює потовиділення, спричинює виникнення «гусячої шкіри»
Опора та рух
Соматотропін стимулює синтез білків, зумовлює ріст хрящів та кісток. Кальцитонін (гормон щитоподібної залози) сприяє засвоєнню Кальцію кістками. Паратгормон знижує рівень Кальцію в кістках
Соматична НС керує рефлекторними рухами. Мозочок координує рухи і регулює рівновагу. Рухова зона кори великого мозку зумовлює довільні рухи. Симпатична НС підвищує працездатність м’язів, впливаючи на обмін речовин та енергії в них
Розмноження
Статеві гормони стимулюють статеве дозрівання, розвиток вторинних статевих ознак, утворення гамет; забезпечують формування статевої поведінки, запліднення, розвиток зародка, протікання вагітності. Окситоцин стимулює пологи. Мелатонін гальмує статеве дозрівання
НС регулює діяльність статевих залоз та статевих органів. У гіпоталамусі розташований центр задоволення. Кора великих півкуль контролює центри статевих функцій, що містяться у спинному мозку. Підкіркові структури головного мозку керують статевою поведінкою
Як вам відомо, головними центрами координації функцій нервової та ендокринної систем є гіпоталамус (частина проміжного мозку) і гіпофіз (залоза внутрішньої секреції). Пригадайте, як пов’язані між собою гіпофіз та гіпоталамус.
Аксони нервових клітин гіпоталамуса закінчуються в задній частці гіпофіза, спрямовуючи до неї свої нейрогормони. Таким чином, гіпофіз виділяє у кров гормони, утворені гіпоталамусом. Інші ж клітини гіпоталамуса під впливом імпульсів, що надходять до нього з інших відділів нервової системи, виділяють гормони безпосередньо у кров. Судинами гормони гіпоталамуса постачаються до передньої частки гіпофіза. Вона у відповідь виробляє власні гормони. Пригадайте, яке значення мають гормони гіпофіза для регуляції функцій організму.
Морфологічна та функціональна взаємодія структур головного мозку утворили так звану нейроендокринну систему (іл. 163). Вона контролює виділення у кров гормонів більшістю залоз внутрішньої секреції. Гіпофіз виконує свої функції під контролем гіпоталамуса. Активність же клітин гіпоталамуса стимулюють гормони гіпофіза, інших залоз внутрішньої секреції та імпульси від різних відділів нервової системи.
Взаємодію регуляторних систем покажемо на процесах, що відбуваються в організмі під час стресу. На стан кровоносних судин, як відомо, впливає гормон надниркових залоз — адреналін. Його виділення часто стимулює дія на нервову систему несподіваних подразників — стресорних чинників (іл. 164).
Іл. 163. Нейроендокринна система людини
Послідовність процесів при цьому така: спочатку збуджується симпатичний відділ вегетативної нервової системи, який мобілізує ресурси організму для подолання дії стресорного фактора. Наприклад, здійснюється утворення і надходження антитіл до враженої ділянки, виділення гормонів надниркових залоз тощо. На цьому етапі інтегруючу роль відіграє кровоносна система. Далі, залежно від сили й тривалості дії подразника, або відбувається стабілізація нормального стану, або настають патологічні зміни будови й функцій органів і розвивається хвороба.
Іл. 164. Механізм стресорної реакції
Стресорна реакція охоплює нервовими імпульсами кору головного мозку, поширюється на гіпоталамус, з нього — на гіпофіз і надниркові залози. Гормони цих залоз впливають на більшість органів. За сильних і тривалих подразнень знижується активність імунної системи, порушується антигенний гомеостаз. Це вказує на інтегруючу функцію нервової, ендокринної та імунної систем у забезпеченні цілісності організму людини.
Упродовж вивчення біології людини ми звертали увагу на шляхи запобігання тих чи інших захворювань. Усі вони загалом здійснюють профілактику стресу, оскільки оберігають організм від шкідливих впливів довкілля і сприяють зміцненню його. Щоб берегти здоров’я, змолоду важливо навчитися свідомого підходу до задоволення своїх потреб, безпечної поведінки, самовиховання.
Цілісність організму. Взаємодія регуляторних системи організму
1. Як забезпечується цілісність організму людини? 2. Схарактеризуйте механізми гуморальної та нервової регуляції функцій організму. 3. У чому переваги гуморальної або нервової регуляторних систем? Яка доцільність їх існування? 4. Як взаємодіють регуляторні системи? 5. Яка роль взаємодії регуляторних систем у процесі адаптації організму до змін умов навколишнього середовища? 6. Зважаючи на особливості нервової й гуморальної регуляції, обґрунтуйте значення кожної з них для певної системи органів. 7. Обґрунтуйте інтегруючу функцію кровоносної, нервової та ендокринної систем. 8. На основі вивчених раніше тем та відомостей таблиці №1 дайте детальну характеристику нейрогуморальної регуляції однієї з систем органів організму людини (на вибір).
Урок 66. Тема: Вагітність. Репродуктивне здоров’я. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції Постембріональний розвиток людини.
1. Перегляньте відеоурок і занотуйте короткий конспект.

Гуморальна регуляція
|
Нервова регуляція
| |
Травлення
|
Гастрин активізує рухову активність шлунку і кишечнику. Секретин, адреналін, норадреналін гальмують рухову активність шлунку й кишечнику, підвищують секрецію травних соків
|
Харчовий центр — у довгастому мозку. Центр голоду і насичення — у гіпоталамусі. Симпатична нервова система (НС) зменшує виділення травних соків шлунку та кишечнику, гальмує їх рухову активність. Парасимпатична НС збільшує виділення травних соків, стимулює рухову активність шлунку та кишечнику
|
Дихання
|
Зростання концентрації вуглекислого газу в крові активує нервові закінчення судин і нейрони дихального центру, зумовлюючи прискорення дихання
|
Дихальний центр у довгастому мозку координує роботу дихальних м’язів. Симпатична НС розширює бронхи, легені, збільшує частоту дихальних рухів. Парасимпатична НС звужує бронхи, легені, зменшує частоту дихальних рухів
|
Кровообіг
|
Адреналін, норадреналін, тироксин, йони Са2+ посилюють скорочення і тонус серцевого м’яза, звужують судини внутрішніх органів, розширюють судини серця і мозку. Ацетилхолін, йони К+ зменшують частоту й силу серцевих скорочень, розширюють судини скелетних м’язів і серця
|
Судиноруховий центр — у довгастому мозку. Симпатична НС підвищує частоту й силу серцевих скорочень, звужує стінки більшості артерій, розширює судини серця і мозку.
Парасимпатична НС сповільнює роботу серця, розширює судини слинних і підшлункової залоз, язика, статевих органів
|
Виділення
|
Антидіуретичний гормон (вазопресин) підвищує всмоктування води в нирках, зберігаючи воду в організмі. Кортикостероїди регулюють виведення нирками йонів К+ і Na+
|
Центр спраги в гіпоталамусі контролює вміст солей у внутрішньому середовищі. Симпатична НС гальмує фільтрацію первинної сечі в клубочках. Парасимпатична НС збільшує всмоктування глюкози
|
Терморегуляція
|
Тро пні гормони гіпофіза стимулюють процеси енергетичного обміну й теплоутворення. Меланотропін зумовлює потемніння шкіри під дією світла, мелатонін (гормон епіфіза) — її посвітління
|
Центр терморегуляції — у гіпоталамусі. Рухові нейрони спинного мозку зумовлюють тремтіння м’язів і збільшують теплоутворення. Симпатична НС посилює потовиділення, спричинює виникнення «гусячої шкіри»
|
Опора та рух
|
Соматотропін стимулює синтез білків, зумовлює ріст хрящів та кісток. Кальцитонін (гормон щитоподібної залози) сприяє засвоєнню Кальцію кістками. Паратгормон знижує рівень Кальцію в кістках
|
Соматична НС керує рефлекторними рухами. Мозочок координує рухи і регулює рівновагу. Рухова зона кори великого мозку зумовлює довільні рухи. Симпатична НС підвищує працездатність м’язів, впливаючи на обмін речовин та енергії в них
|
Розмноження
|
Статеві гормони стимулюють статеве дозрівання, розвиток вторинних статевих ознак, утворення гамет; забезпечують формування статевої поведінки, запліднення, розвиток зародка, протікання вагітності. Окситоцин стимулює пологи. Мелатонін гальмує статеве дозрівання
|
НС регулює діяльність статевих залоз та статевих органів. У гіпоталамусі розташований центр задоволення. Кора великих півкуль контролює центри статевих функцій, що містяться у спинному мозку. Підкіркові структури головного мозку керують статевою поведінкою
|


1. Перегляньте відеоурок і занотуйте короткий конспект.
2. Підготуватися до семестрової контрольної роботи!!!
Урок №65. Тема: Будова та функції репродуктивної системи. Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл.
Перегляньте відеоурок і занотуйте короткий конспект.
Урок №65. Тема: Будова та функції репродуктивної системи. Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл.
Будова та функції репродуктивної системи людини. Менструальний цикл.
Урок №64. Тема:
Профілактика захворювань ендокринної системи.
1. Опрацювати параграф 54, 55 підручника ( за два уроки), дайте відповіді на стор.250.
2. У робочому друкованому зошиті зробити ст. 56-57
4.Виконати письмово проект: Йододефіцит в організмі людини та його наслідки.
Урок №62. Тема: Сон. Біоритми.
1. Опрацювати підручник параграф 52.
2. Переглянути відео: https://www.youtube.com/watch?v=rT7JXONIHX8
3.Опрацювати конспект уроку і дати відповді письмово на поставлені там питання.
Урок 61. Дослідницький практикум «Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту».
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
К-ть крапок:
|
К-ть крапок:
|
К-ть крапок:
|
К-ть крапок:
|
К-ть крапок:
|
К-ть крапок:
|
Урок №60.Тема: Біологічні основи психофізіологічної індивідуальності людини.
Мета: ознайомися з психодинамічними особливостями особистості, поняттями «темперамент» та «функціональна спеціалізація кори головного мозку», мати уявлення про типи нервової системи та історію розвитку вчення про темпераменти та характерні особливості чотирьох типів темпераменту, розвинути навички самоаналізу за допомогою визначення свого типу нервової системи, типу темпераменту та функціональної спеціалізації кори головного мозку, виховувати прагнення до самовдосконалення. Мати уявлення про типи нервової системи та історію розвитку вчення про темпераменти та характерні особливості чотирьох типів темпераменту, розвинути навички самоаналізу за допомогою визначення свого типу нервової системи, типу темпераменту та функціональної спеціалізації кори головного мозку, виховувати прагнення до самовдосконалення.І.П.Павлов
У кожної людини три характери: той, який йому приписують; той, який він сам собі приписує; і, нарешті, той, який є насправді.
В. Гюґо
Урок №59. Тема: Навчання та пам'ять. Лабораторне дослідження. Тема: Дослідження різних видів памяті.
Домашнє завдання:1. Прокоментувати прислів’я ,,Добре того вчити, хто хоче все знати”.
2.Скласти правила тренування пам’яті.
3. Дізнатися які існують тренувальні вправи для розвитку пам’яті.
Урок №58.Тема: Мова. Мислення та свідомість людини.
Мета уроку: ознайомитися з основними процесами мислення, функціональною асиметрією мозку; розкрити роль кори головного мозку в мисленні; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, уміння порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я. Основні поняття: мова,мислення, свідомість, інстинктивна та свідома поведінка. Хід урокуПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ. ТЕСТУВАННЯ
join.naurok.ua
Перегляньте презентацію та відео!!!
- Назвіть усіх цих дивовижних тварин одним словом. (Динозаври) Яку операцію зараз здійснив ваш мозок? (Узагальнення) - Порівняйте будову папороті та моху.
Яку операцію зараз здійснив ваш мозок? Порівняння). Завдання класу: Розкажіть про будову нерва.
Питання до класу: Яку операцію зараз здійснив ваш мозок? (Аналіз).
Дослідницька діяльність: створіть інформаційний міні-проект презентуйте його однокласникам. 1 – «Будова та функції лівої півкулі» 2 – «Будова та функції правої півкулі». Ведучу роль в формуванні свідомості грає ліва півкуля великого мозку. Це пов’язано з тим, що саме тут розташовано центр сприйняття мови. Мова має велике значення в становленні його свідомості, розвитку психіки. Подумайте і скажіть,чи є свідомість у новонародженої дитини? Наша свідомість була б переобтяжена, якби кожна нова діяльність відбувалась під її контролем. Подивіться на малюнок пртягом 10 секунд.
…? Ви, мабуть, вже розв’язали задачу – підставили коло на місце крапок ще до того, як свідомо сприйняли цей рядок символів як завдання на його продовження. Це спрацювала ваша підсвідомість. Складання і запис схеми в зошит: Те, що не знаходиться під контролем свідомості називається неусвідомленим.
Завдання класу: Наведіть з власного досвіду приклади, які б характеризували роботу неусвідомленої форми вищої нервової діяльності. Домашнє завдання: скласти асоціативну схему на слово «Інтуїція»
Урок №57. Тема: Умовні та безумовні рефлекси. Інстинкти.
1. Опрацюй презентацію та відео на моєму блозі та виконай всі завдання!2. Домашнє завдання:
- занотуй у зошит та вивчи основні терміни;
- підбери цікаві факти про дослідження умовних і безумовних рефлеків та надішли мені на електронну пошту vitysuk0408@gmail.com чи вайбер.
Урок №56. Тема: Поняття про вищу нервову діяльність і її основні типи. Лабораторне дослідження №10. Визначення реакції зіниць на світло.
Тип вищої нервової дiяльностi (за
Павловим)
|
Тип темпераменту
|
Риси особистості
|
Тема: Загальна характеристика сенсорних систем.
Тема: "Нюхова та смакова система"
��цікаво
ВідповістиВидалити